Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) nedavno je objavio izveštaj REM-a o medijskom izveštavanju tokom izborne kampanje 2016. godine i tako otkrio da su televizije sa nacionalnom frekvencijom u potpunosti bile u službi vladajuće Srpske napredne stranke.
REM je reagovao na istraživanje u dva navrata, na šta je CINS jedanput odgovorio. REM je objavio još jedno saopštenje povodom objave lista Danas, a organizacija Transparentnost Srbija se oglasila povodom pojedinih REM-ovih tvrdnji u tom tekstu.
„Kada se stave na stranu literarne, političke i druge digresije koje zauzimaju pretežni deo ovih tekstova, može se zaključiti da je glavni argument osporavanja nedavnog CINS-ovog teksta formalne prirode – ono što su pripremale stručne službe, a što Savet REM nije usvajao, „nije izveštaj’”, navodi Transparentnost.
REM je naveo i da je jedini izveštaj koji je u obavezi da usvoji izveštaj o količini reklama, odnosno komercijalnog sadržaja, koje stranke emituju u kampanjama, a koji šalje Agenciji za borbu protiv korupcije. U Transparentnosti Srbija objašnjavaju da ni u medijskim zakonima, niti u Zakonu o finansiranju političkih aktivnosti ne postoji obaveza REM-a da sačini i usvoji ovaj izveštaj.
„Problem u saopštenju REM-a jeste to što je tvrdnja o tome koje je izveštaje REM u obavezi da priprema po zakonu, a koje ne, lažna”, navode iz Transparentnosti i dodaju da zbog nedefinisane obaveze REM-a zakonom, ovo regulatorno telo nekada priprema i objavljuje izveštaje, a nekada ne, kao i da su nekada izveštaji detaljniji, dok su u drugim situacijama „krajnje šturi”.
Transparentnost Srbija u kontinuitetu prati oblast finansiranja političkih stranaka i izbornih kampanja u Srbiji, a u avgustu 2019. je objavila analizu „Pristup medijima i njihova kontrola – ključni problemi i moguća rešenja” u kojoj su izdvojeni glavni problemi u vezi sa ulogom medija u toku izborne kampanje. Među njima su neuravnoteženost u medijskoj zastupljenosti, nedovoljno informisanje građana o pitanjima koja su značajna za njihovo odlučivanje na izborima, ometanje ravnopravnosti kandidata u medijskoj promociji i pored postojećih pravila, medijskih i izbornih zakona.
Ističući i problem nepostupanja državnih organa, na primeru REM-a i Agencije za borbu protiv korupcije, Transparentnost Srbija predlaže i rešenja. Preciziranje obaveza REM-a u monitoringu, objavljivanje podataka o monitoringu elektronskih medija tokom kampanje u vidu otvorenih podataka, da se utvrde obaveze Agencije za borbu protiv korupcije, i tako dalje.
Ostavi komentar