AktuelnoIstraživačke pričeMedijiMedijski regulatori

Otkrivamo podatke koje REM krije: Kako su u kampanji izveštavali Pink, Hepi, Prva i B92

25. jan 2024.
Ilustracija: CINS
Nakon izbora u decembru, REM je objavio izveštaj o tome kako su neki mediji izveštavali tokom kampanje. U njemu se nisu nalazili podaci za televizije sa nacionalnom frekvencijom jer je REM tvrdio da ih nema. Međutim, to nije bilo tačno. CINS otkriva šta ti podaci pokazuju.

Veče pred početak izborne tišine u decembru prošle godine, voditeljka televizije Pink uvela je u studio predsednika Aleksandra Vučića. Kao i godinu pre toga, kada je sa teglom krastavčića izašao iz frižidera i pridružio se ostalim naprednjacima u studiju i sada je uz gromoglasan aplauz i pesmu predsednik našao svoje mesto za jednim od pet okruglih stolova koji su se tu nalazili.

Ovu skoro dvosatnu emisiju kao i drugi program na Pinku i ostalim televizijama sa nacionalnom frekvencijom za vreme izborne kampanje pratilo je i Regulatorno telo za elektronske medije (REM).

Međutim, u izveštaju koji su objavili nakon izbora, krajem decembra, nije bilo podataka za Pink, Hepi, Prvu i B92.

Kada im je nevladina organizacija Biro za društvena istraživanja (BIRODI) tražila monitoring i ovih televizija, iz REM-a su kratko odgovorili da „pored podataka koji su objavljeni, ne poseduje druge podatke“.

Ipak, ovo nije bilo tačno.

Udruženje novinara Srbije (UNS) objavilo je da je Stručna služba REM-a pratila programe ovih televizija i da ti podaci postoje.

Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) imao je uvid u njih. Evo šta nam oni govore:

  1. Dominacija liste Aleksandar Vučić – Srbija ne sme da stane

Na televiziji Pink listi Aleksandar Vučić – Srbija ne sme da stane je bilo posvećeno preko 18 sati izbornog programa, dok su svi ostali učesnici zajedno imali oko pet sati.

Hepi je listi okupljenoj oko naprednjaka posvetio oko 20 sati izbornog programa, a za njima su išli radikali sa oko šest sati. Drugi učesnici izbora dobili su oko 11 sati prostora.

Lista okupljena oko Aleksandra Vučića imala je više od 12 i po sati na televiziji B92. Ostali akteri imali su oko tri sata. Na televiziji Prva naprednjaci su dobili nešto više od osam sati izbornog prostora, a ostali nešto manje od pet sati.

  1. Negativno o opoziciji, pozitivno o vlasti

Nije samo razlika u dobijenom vremenu bila velika. Sve ove televizije su u velikoj meri negativno izveštavale o opoziciji, dok se o samoj vlasti govorilo pozitivno. Tako je, na primer, gotovo polovina izbornog programa na Pinku i televiziji B92 imala negativan tonalitet prema opoziciji i njenim pojedinačnim članovima.

Vlasnik i urednik provladinog tabloida Informer Dragan J. Vučićević je tokom 45 dana kampanje čak 12 puta gostovao u Pinkovim emisijama. U jednom od svojih gostovanja u Novom jutru Vučićević je govorio je da su „đilasovci radikalizovana manjina“ koja je „iznad zakona“, nasuprot „tihe manjine“ pristojnih ljudi koje predstavlja Aleksandar Vučić, pisalo je Vreme.

Isto tako i na Hepiju se mogla čuti kritika opozicije i njenih lidera u skoro 40 posto programa posvećenog izborima. Gotovo četvrtina programa i televizije Prva bila je usmerena kritici opozicije.

U isto vreme, na svim televizijama sa nacionalnom frekvencijom izveštaji o potezima vlasti i Srpske napredne stranke (SNS) većinski su bili u pozitivnom tonalitetu.

Zoran Gavrilović iz BIRODI-ja kaže za CINS da postoji sistem koji proizvodi nejednakost, odnosno favorizuje Aleksandra Vučića bilo da je učesnik izbora, bilo da je podržavalac liste.

„Kada se pogleda vreme, tonalitet i teme to je prosto propaganda Aleksandra Vučića koja se emituje kroz sistem kontrolisanih medija.“

  1. Analitičari kao promoteri vlasti

Iz monitoringa REM-a može se videti da su na televizijama sa nacionalnom frekvencijom tokom izborne kampanje analitičari u velikoj meri promovisali poteze vlasti, a kritikovali opoziciju.

Stručne službe REM-a su zabeležile da su analitičari na Pinku tokom izborne kampanje dobili preko 28 sati, što je više od trećine ukupnog izbornog programa ove televizije.

Gotovo trećinu izbornog programa činili su razgovori sa analitičarima i na televiziji Prva. Kao analitičare na ovoj televiziji REM je označio direktorku i glavnu i odgovornu urednicu Studija B Ivanu Vučićević, kao i glavnog i odgovornog urednika Srpskog portala Dejana Vukelića. Oni su kao gosti „Prelistavanja“ komentarisali to što je preko 2.000 javnih ličnosti podržalo listu okupljenu oko SNS-a. Tom prilikom hvalili su potez svih potpisnika i kritikovali opoziciju.

„Za sve je kriv Vučić, to mi je negde lid u ovoj celoj kampanji što se tiče opozicije za svaku temu“, rekla je Vučićević tom prilikom, dok je Vukelić objasnio da „ovde deo ljudi živi u jednom potpuno paralelnom, izmišljenom, United Media univerzumu (…) u kom je ovo Mordor, ovde ništa ne radi“.

Više od četvrtine izbornog programa analitičarima je posvećeno i na televiziji Hepi, gde su u redovnom programu i specijalnim izbornim emisijama bili zastupljeni preko 24 sata.

Analitičari su činili i petinu ukupnog izbornog programa televizije B92, gde su njihova izlaganja trajala oko 10 sati.

Gavrilović kaže da je ovakav odabir analitičara simuliranje javnosti, jer oni za svoje analize ne koriste nikakva istraživanja.

„To su ljudi koji su tu da prikriju i odmene učesnike izbornog procesa, pre svega vladajuće stranke, i da izgovore sve one negativne stvari koje bi izgovorio neko iz stranke, ali to ne radi.“

  1. Vučić kao predsednik pomogao kampanju

Pored izbornih aktivnosti stranaka, REM je posebno beležio pojavljivanja državnih funkcionera u toku trajanja kampanje. Sve komercijalne televizije izveštavale su o aktivnostima predsednika Republike, kao i predsednice Vlade, ministara i drugih članova vlasti.

Tako je Aleksandar Vučić, kao predsednik Republike, na televiziji Pink dobio oko 14 sati programa, a isto toliko i na B92. Televizija Hepi prenosila je aktivnosti predsednika šest i po sati, dok je na Prvoj bio sat vremena manje.

Pre raspisivanja izbora izmenjen je Zakon o elektronskim medijima. Izmenama je zabranjeno medijima da 30 dana pre izbora izveštavaju o skupovima na kojima se otvaraju infrastrukturni i drugi objekti ili se obeležava početak izgradnje takvih objekata, ako na njima prisustvuju javni funkcioneri koji su kandidati za predsednika Republike, narodne poslanike ili odbornike.

Međutim, u kontekstu ovih izbora, novo pravilo nije imalo velikog uticaja. Naime, ova odredba Zakona odnosi se samo na one funkcionere koji su istovremeno i kandidati na izborima. Iako je Aleksandar Vučić bio nosilac liste Srpske napredne stranke, on nije bio kandidat, pa je samim tim bio izuzet od ove zabrane.

Ako se ovim vremenima pridoda učešće liste Srbija ne sme da stane, čiji je Vučić nosilac, ali i gostovanja analitičara koji su na svim komercijalnim televizijama mahom govorili u korist vlasti, može se uočiti apsolutna medijska dominacija naprednjaka tokom ove kampanje.

Nadzor televizija tokom izborne kampanje

Naime, svaki put kada se organizuju izbori Stručna služba REM-a prati izveštavanje televizija. Tada se na sednici Saveta odlučuje nad kojim televizijama će se vršiti nadzor i on uglavnom podrazumeva praćenje javnih servisa, televizija sa nacionalnom frekvencijom i nekih kablovskih tv stanica. REM tom prilikom prati redovan informativni program, specijalizovane izborne emisije kao i gostovanja funkcionera i kandidata koji se na izborima takmiče.

 

više

Hvala vam što prenosite tekstove CINS-a! Uz to je potrebno da navedete da ste priču preuzeli od Centra za istraživačko novinarstvo Srbije, kao i link ka tekstu koji prenosite.

Više informacija: cins.rs/uslovi-koriscenja/

Prijavite se na newsletter.

Hvala vam što prenosite tekstove CINS-a! Uz to je potrebno da navedete da ste priču preuzeli od Centra za istraživačko novinarstvo Srbije, kao i link ka tekstu koji prenosite.

Više informacija: cins.rs/uslovi-koriscenja/

Ostavi komentar

Prati
CINS neće objavljivati komentare koji sadrže uvrede, govor mržnje, pozivanje na nasilje ili diskriminišu bilo koju društvenu grupu. Takođe, nećemo odobravati optužbe na račun pojedinaca koje ne možemo da dokažemo. Hvala što poštujete ova pravila :)
Obavesti me o
guest
2 Komentara
Najstarije
Najnoviji Najviše glasova
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare
Milojko
Milojko
25 jan 2024 16:25

Zašto nema izveštaja za N1 i Nova koji pretenduju na nacionalnu frekvenciju?
Da možemo da vidimo šta bi smo dobili ako bi oni dobili nacionalnu frekvenciju

Rasa
Rasa
25 jan 2024 19:41

Bravo za CINS i Ivanu i hvala

Povezano

27. maj 2024.
Tri aviona koja su početkom 2022. godine sletela u Beograd nosila su robu vrednu skoro tri miliona evra. Iako stranke u Srbiji inače ne uvoze stvari iz inostranstva, ovu robu uvezla je vladajuća Srpska napredna stranka. CINS i OCCRP otkrivaju šta se krije iza ovog neuobičajenog uvoza i veze kontroverznog rumunskog biznismena sa firmom koja je robu izvezla.
17. maj 2024.
Za obuku članstva Srpska napredna stranka je 2022. dala 48 miliona dinara firmama iz Nemačke i Velike Britanije. CINS otkriva ko se nalazi iza njih.
29. mar 2024.
Više od godinu dana REM nije podnosio prijave protiv televizija zbog mogućeg kršenja Zakona o oglašavanju, čime im je omogućio da bez ikakvih posledica zarađuju milione evra. Predsednica Saveta ovog tela za CINS kaže da budemo bez brige jer sada rade redovno, a za taj prekid – nikom ništa.
21. mar 2024.
Nakon CINS-ovog teksta o tome kako su se koristila vozila državnih institucija za prevoz pristalica SNS-a na miting Srbija nade, podneta je i jedna krivična prijava koja još uvek čeka na rešavanje. Razlog – policija već devet meseci ne odgovara na zahtev tužilaštva.