AktuelnoPolitičke partije

Stranke potrošile oko 2 miliona evra bez pokrića

12. jul 2016.
www.parlament.gov.rs
Najviše novca potrošeno je na oglašavanje na televizijama, dok najveći deo prihoda dolazi iz budžeta

Tokom kampanje za ovogodišnje izbore u Srbiji političke stranke su potrošile oko 12,5 miliona evra od čega se za skoro dva miliona ne zna poreklo, pokazuje analiza nevladine organizacije Transparentnost Srbija.

Transparentnost je nadgledala izbornu kampanju, ali i upoređivala i analizirala finansijske izveštaje koje su stranke podnosile Agenciji za borbu protiv korupcije. Podaci pokazuju da su stranke imale oko 10,5 miliona evra prihoda i oko 12,5 miliona evra rashoda.

Iako su se manje reklamirale nego pred izbore 2014. godine, stranke su najviše novca, kao i tada, potrošile na oglašavanje na televizijama – nešto više od 7 miliona evra. Slede oglašavanje u novinama, predizborni promotivni materijali, organizovanje događaja itd.

Vladajuća Srpska napredna stranka (SNS) je i ove godine dominirala malim ekranima pa je za ovakvo oglašavanje izdvojila 4,3 miliona evra. Socijalistička partija Srbije (SPS) izdvojila je skoro 1,5 milion evra, koliko su ukupno dale skoro sve ostale stranke koje su prešle cenzus.

Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti, kaže da je neuobičajeno veliki deo troškova svrstan pod termin ostali troškovi: “Za oko 90 miliona dinara (oko 730 hiljada evra) se ne vidi jasno šta je bila namena tih sredstava i na šta su utrošena”.

 

Prihodi stranaka


Prihodi iz budžeta strankama su smanjeni u odnosu na ranije izborne godine, ali su i dalje preovladavajući izvor finansiranja tokom kampanja. Od ukupno 10,5 miliona evra prihoda, partije su iz javnih sredstava dobile nešto više od 4,5 miliona evra.

Kako kažu iz Transparentnosti, još neki izvori finansiranja stranaka dolaze iz džepova građana. Sredstva koja stranke koriste i označavaju ih kao sopstvena zapravo su novac koji su imale na računima u vreme raspisivanja izbora, a u njih spada i novac ranije dobijen iz budžeta. Istovremeno, za vraćanje kredita takođe garantuju budžetskih sredstvima. U kampanji 2016. godine kroz ova dva izvora finansiranja je skupljeno ukupno 5,5 miliona evra.

Na današnjem predstavljanju ove analize iz Transparentnosti su naveli i neke od nerešenih problema iz oblasti finansiranja izbora, poput toga da se pojavljivanje i promocija političkih lidera u informativnim programima ne vidi u troškovima niti se kontroliše, a prikazuje se kao objektivno izveštavanje – čija je gledanost u odnosu na reklamu daleko veća.

Iz Transparentnosti kažu da je dopuna propisa potrebnija nego ikada, mada problemi nastaju i zbog nedostatka volje da se aktuelni propisi primene.

Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) ranije je pisao o slučajevima u kojima stranke nisu prijavljivale finansiranje tokom svojih kampanja.

Autori:

Ostavi komentar

Prati
CINS neće objavljivati komentare koji sadrže uvrede, govor mržnje, pozivanje na nasilje ili diskriminišu bilo koju društvenu grupu. Takođe, nećemo odobravati optužbe na račun pojedinaca koje ne možemo da dokažemo. Hvala što poštujete ova pravila :)
Obavesti me o
guest
1 Komentar
Najstarije
Najnoviji Najviše glasova
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare
Danko B. Marin
Danko B. Marin
12 jul 2016 18:25

I sve divno funkcioniše, jer izborna prevara građana ide dalje – pare su podeljene&deliće se dalje lopovski izborni plen i formiraju se kriminalne koalicije na lokalu uz aminovanje centrala polit-kriminala!Sremsku Mitovicu krasi savez Vučićevih nazadnjaka + Šešeljeva ZAHVDŽALA KAŠ’KA+ Čeda El-Du-Pe+Čankova Ljiga i SEPSA SPS iz koferčeta…

Tagovi

Povezano