20 Septembar 2017, 15:16

Komentari (0)

Favorizovanje podobnih medija

Od kako je Srpska napredna stranka došla na vlast 2012. godine mediji bliski njoj i njenim funkcionerima konstantno dobijaju novac iz budžeta van zvaničnih konkursa, putem tajnih ugovora uz nedovoljno kontrole

Piše: Anđela Milivojević

Ilustracija: Đorđe Matić

Komentarišući gašenje Vranjskih novina, Vladan Vukosavljević*, Ministar kulture i informisanja, rekao je da mediji moraju samostalno da postoje na tržištu u svirepim uslovima i da se bore za sponzore i finansijere, a pre svega za svoj kvalitet kako bi imali tiraž.


Sa druge strane, na sinoćnjem protestu zbog gašenja Vranjskih novina i štrajka glađu Vukašina Obradovića ispred zgrade Vlade Srbije moglo se čuti da u Srbiji zapravo slobodno tržište ne postoji i da probleme osećaju samo nezavisni mediji koji nemaju podršku vlasti.


U poslednjih nekoliko godina Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) je ukazao na nekoliko slučajeva netransparentnog trošenja novca građana i favorizovanja medija bliskih Srpskoj naprednoj stranci (SNS).


Radi se o ugovorima TV Pink, novcu koji su dobili mediji povezani sa Bratislavom Gašićem u Kruševcu i Nišu, odnosno, mediji povezani sa Dušanom Firovićem i nekadašnjim funkcionerom SNS-a Sašom Mirkovićem u Zaječaru. CINS je pisao i o finansiranju medija u Smederevu, beogradskim opštinama Obrenovac i Ub.


Novca ima za podobne

 

Od 2014. do juna 2016. godine Agencija za osiguranje i finansiranje izvoza (AOFI) dala je nešto više od sedam miliona evra kredita firmi Željka Mitrovića Pink International Company. U ovom periodu Pink se pojavljuje na listama Poreske uprave kao jedan od najvećih poreskih dužnika, pa nije jasno kako su ispunili kriterijum po kojem klijenti AOFI-ja ne smeju da imaju poreska dugovanja.

Izveštaji koje je CINS pronašao otkrivaju da je Pink International Company samo u martu 2016. dobio skoro 3,5 miliona evra. Uplata je knjižena pod šifrom „kratkoročni krediti“, pod kojom je Pink više puta dobio novac. Tako im je u 2015. godini uplaćeno više od 3,5 miliona evra, a 2014. godine preko 120 hiljada evra.

U februaru 2016. godine Pinku je uplaćeno i više od 9,3 hiljade evra, pod šifrom „ostali plasmani“.


Navedeni iznosi pokazali su pomoć koju je država pružala Pinku kroz AOFI i ne znače da ona nije još i veća. Ova agencija je za Pink izdavala i garancije. Samo jedna garancija iz 2014. iznosi 2,5 miliona evra i data je u korist AIK banke. U praksi to znači da je država, odnosno AOFI, Pinku pomogla jer je garantovala za njegove poslove.


AOFI, iako ima zakonsku obavezu, od decembra 2015. godine odbija da CINS-u dostavi dokumentaciju koja se odnosi na ugovore sa Pinkom i informacije o njihovim drugim klijentima.


Bratislav Gašić i Saša Mirković

 

Potpredsednik SNS-a i aktuelni direktor Bezbednosno-informativne agencije Bratislav Gašić kao gradonačelnik Kruševca odobravao je novac iz gradskog budžeta medijskim preduzećima u vlasništvu članova svoje porodice. Tokom 2013. i 2014. godine potpisao je ugovore sa ADD Production, u vlasništvu njegove supruge i BNZ-Higijenic, čiji je suvlasnik njegov sin.

Na osnovu ta tri ugovora, firmama u vlasništvu Gašićeve porodice, iz gradske kase izdvojeno je ukupno 4,2 miliona dinara. Njihov zadatak je bio da izveštavaju o radu gradske uprave, na čijem je čelu Gašić bio od juna 2012. do kraja aprila 2014. godine, kada je preuzeo ministarsku funkciju.

 

Bratislav Gašić, Foto: Beta

Na konkursu za sufinansiranje medija u Vranju iz aprila 2017. niška TV Zona plus, čiji je vlasnik porodica funkcionera SNS Bratislava Gašića, dobila skoro pola miliona dinara iako se ova televizija ne emituje u Vranju.

Dok su nedeljnik Vranjske i OK radio dobili ukupno 300.000 dinara, a Južne vesti ni dinar, prošle godine osnovana lokalna televizija Vranjska plus, dobila je 6.3 miliona dinara.

Zaječarska televizija BEST, bliska SNS-u dok je Saša Mirković bio deo stranke, imala je preko 147 miliona dinara prihoda od 2013. do 2016. Nakon dolaska SNS-a na vlast u ovom gradu prihodi ove televizije naglo su skočili da bi sa razlazom Mirkovića i SNS prošle godine TV BEST otišla u stečaj a novinari otpušteni.


Zbog sumnjivih ugovora TV BEST sa Fudbalskim klubom Timok protiv Mirkovića je podneta krivična prijava Višem javnom tužilaštvu u Zaječaru. On je zajedno sa folk pevačem Aleksandrom Vuksanovićem, poznatim kao Aca Lukas, osumnjičen da su u periodu od avgusta 2013. do februara 2015. godine, sa namerom sticanja protivpravne imovinske koristi za Timočku TV i radio (TV BEST), zaključili štetan ugovor o poslovnoj saradnji, na osnovu kojeg je klub platio nešto više od 20,9 miliona dinara za prenos utakmica i medijsko promovisanje.


Još jedan medij povezan sa funkcionerom SNS-a u Zaječaru imao je porast prihoda od dolaska ove stranke na vlast. Od 2013. godine kada je Dušan Firović, funkcioner SNS-a, došao na funkciju člana gradskog veća, televizija F Kanal u vlasništvu njegovog sina dobio više od 18 miliona dinara samo od Grada za 3 godine. Pored toga sa ovom televizijom su ugovore sklopile mnoge gradske institucije i lokalna preduzeća.


Promocija političara


Istraživanje CINS-a o tome kako lokalne samoupravo troše novac na medije pokazalo je da su milioni dinara 2015. godine potrošeni na promociju vlasti u gradovima i opštinama, uključujući gostovanja političara u emisijama i prenose skupštinskih sednica.

 

Novac za ugašeni Tanjug

Novac za ugašeni Tanjug

Novinska agencija Tanjug, zvanično ugašena još 31. oktobra 2015, sklopila je ugovor u junu 2017. godine sa Ministarstvom za državnu upravu i lokalnu samoupravu, dok je na njegovom čelu još bila sadašnja premijerka Ana Brnabić. U tekstu koji je objavila Cenzolovka navodi se da će Ministarstvo, prema ugovoru, ovoj agenciji plaćati godinu dana 162 hiljade dinara mesečno, za usluge produkcije, snimanja foto i video materijala i montaže. Iz budžeta Srbije ta kuća će tako dobiti gotovo dva miliona dinara. Za javnu nabavku Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave čelni ljudi agencija Fonet i Beta nisu znali.

Tako je Televizija Smederevo dobijala novac od opštine čak i kada je istekao rok za njenu privatizaciju. Novcem građana Smedereva plaćane su emisije u kojima je gostovala gradonačelnica Jasmina Avramović, ali i premijer Aleksandar Vučić, ministarka Zorana Mihajlović i predsednica parlamenta Maja Gojković.


Opštine Obrenovac i Ub, koje su zbog katastrofalnih poplava u maju 2014. pretrpele milionske štete, imale su dovoljno novca tokom 2015. godine da određenim medijima daju više od pet miliona dinara za oglašavanje ili zakup medijskog prostora. U obe opštine se SNS nalazi na vlasti.


Najviše novca dato je RTV Studio MAG, oko 2,8 miliona dinara, u čijem ugovoru piše da će opština Obrenovac plaćati izveštavanje o aktivnostima opštine i javnih ustanova. Ugovor predviđa i obavezno uključivanje „u program ovlašćenih lica organa i službi Gradske opštine“.


Televizija Saga dobila je oko 139.000 dinara da bi reemitovala najvažnije vesti i reportaže koje su već prikazane na RTV MAG u emisijama „Gradske priče“ i „Vesti“.


Opština Ub je u februaru 2015. godine van konkursa zaključila dva ugovora o poslovnoj saradnji sa Televizijom 3M i MB radiom. U periodu februar–jun Televiziji 3M plaćano je 130.000 dinara mesečno za emitovanje informativnog programa, uz obavezno gostovanje (jednom mesečno) predsednika opštine i njegovog zamenika.

 

Ugovore sa televizijom potpisao je upravo predsednik opštine Darko Glišić. U biografijama Glišića i njegovog zamenika Aleksandra Jovanovića Džajića navodi se da su članovi SNS-a od osnivanja.


Opština Ub platila je MB radiju 150.000 dinara za period od pet meseci, za emitovanje informativnog sadržaja i emisije „Nedeljni informator Opštine Ub“, koja je pravljena „po dostavljanju materijala potrebnog za emisiju od strane ovlašćenih lica opštinske uprave“. Ugovorom je predviđeno i gostovanje nekog od čelnika opštine.

 

*U ranijoj verziji teksta prezime ministra kulture je, greškom, bilo napisano Vuksanović


Komentari (0)
Napiši komentar


Ime i prezime

Komentar




Ne možete da protumačite sliku? kliknite ovde da osvežite