07 Oktobar 2016, 08:07

Komentari (3)

Zaječar: Mnogo više novca za medije dok su bliski SNS-u

Televizija Best i F Kanal, mediji povezani sa funkcionerima SNS iz Zaječara, poslednjih nekoliko godina su od grada dobijali značajno više novca iz budžeta u odnosu na period kada funkcioneri nisu bili na vlasti

Piše: Anđela Milivojević

Ilustracija: Đorđe Matić

Ilustracija: Đorđe Matić

Zahvaljujući ugovorima sa gradom i lokalnim institucijama, zaječarska televizija Best je imala preko 147 miliona dinara prihoda od 2013. godine, nakon dolaska Srpske napredne stranke (SNS) na vlast u ovom gradu. Ipak, od avgusta ne emituju program, a računi su im u blokadi zbog duga od nešto više od 21,6 miliona dinara.

 

U protekle tri godine ovoj regionalnoj televiziji računi su bili blokirani u više navrata ali pravi problemi nastaju u periodu posle odlaska Saše Mirkovića iz SNS-a i sa mesta predsednika Skupštine Zaječara.

 

Mirković je u javnosti poznat kao estradni menadžer, pre SNS-a je bio član Srpske radikalne stranke, a danas najavljuje kandidaturu za predsednika Srbije. Od 2011. do sredine 2012. godine bio je član Upravnog odbora TV Best, a u medijima je često predstavljan kao njen pravi vlasnik. To je u razgovoru za Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) negirao.

 

Saša Mirković

Na vlast sa mesta direktora Timočke radio televizije (kako se TV Best ranije zvala) dolazi gradonačelnik Ognjenović a ne ja.

Foto: www.mc.rs

 

Saša Mirković

Formalni vlasnik TV Best je Danijela Vidosavljević, a osim Mirkovića, u poslednjih nekoliko godina televizijom je upravljalo više zaječarskih funkcionera, među kojima i sadašnji gradonačelnik Velimir Ognjenović.

 

U julu 2013. godine Mirković je postao predsednik skupštine, dok Ognjenović mesec dana kasnije postaje gradonačelnik Zaječara, obojica kao predstavnici SNS-a. Upravo od te godine počinje rast prihoda TV Best iz budžeta institucija.

 

Podaci Uprave za trezor pokazuju da su prihodi od lokalnih samouprava i državnih institucija ovoj televiziji u 2013. godini iznosili više od 42 miliona dinara. Godinu ranije dobili su manje od 14,5 miliona dinara.

 

Uplate za TV Best nastavljaju da rastu i 2014. godine dostižu skoro 44 miliona, da bi do kraja 2015. na njihov račun leglo više od 61 milion dinara budžetskog novca. U 2016. godini dobili su samo 732.554 dinara.

 

Mirković kaže da njegovo postavljanje za predsednika skupštine nema nikakve veze sa poslovima TV Best, jer je bio na čelu zakonodavnog organa koji nije dodeljivao novac.

 

"Na vlast sa mesta direktora Timočke radio televizije (kako se TV Best ranije zvala) dolazi gradonačelnik Ognjenović a ne ja. Znači on je izvršna vlast u gradu", kaže Mirković.

 

Ognjenović je izabran za gradonačelnika Zaječara 21. avgusta 2013. godine. Dva dana kasnije potpisao je ugovor sa TV Best o dodeli 18 miliona dinara iz budžeta grada. U tom trenutku je i dalje bio izvršni direktor ove televizije, iz koje je zvanično otišao tek 16. septembra 2013.

 

Ognjenović, koji i dalje obavlja funkciju gradonačelnika, nije pristao da razgovara sa novinarima CINS-a o ovoj temi.

 

Mirković više nije predsednik Skupštine Zaječara. Krajem 2015. godine sukobio se sa SNS-om iz koga se iščlanio. U to vreme počinju nevolje za TV Best protiv koje se trenutno vode istraga i sudski postupci, a Regulatorno telo za elektronske medije je u septembru ove godine pokrenulo postupak da im se oduzme dozvola za emitovanje.

 

Milioni iz lokalnih institucija

 

U februaru 2016. godine, 13 radnika Veterinarskog specijalističkog instituta "Zaječar" štrajkovalo je tražeći smenu direktora Miodraga Nikolića. Kao razlog su naveli nesavesno rukovođenje institutom, u šta spadaju i “milionski iznosi dati Best televiziji”. Oni kažu da je, uprkos ulaganju u reklame, broj sklopljenih ugovora smanjen u tom periodu, tako da od njih Institut nije imao koristi.

 

Nikolić je ranije bio član upravnog odbora TV Best, a Institut do 2013. godine i njegovog imenovanja za direktora nije sklapao ugovore za reklamiranje na toj televiziji. Nedugo zatim, počinju da ugovaraju emitovanje reklamnih spotova i gostovanja.

 

Prvi ugovor Instituta sa TV Best, u julu 2013, potpisao je lično Nikolić iako je u tom trenutku još uvek bio deo rukovodstva televizije. U ime TV Best ugovor je potpisao kasniji gradonačelnik Zaječara Velimir Ognjenović.

 

Funkcioneri i TV Best

Funkcioneri i TV Best

Osim Saše Mirkovića i Velimira Ognjenovića, u upravljačkim strukturama TV Best, bili su i drugi funkcioneri SNS-a. Vladan Paunović, poverenik ove stranke u Zaječaru i nekadašnji odbornik bio je dve godine direktor Best televizije, od 2010. do 2012. Upravo na toj poziciji ga je do septembra 2013. zamenio Ognjenović, koji je u avgustu iste godine postao gradonačelnik. Ognjenovićeva trenutna pomoćnica za kulturu i medije, Suzana Stamenković, nekadašnja je glavna i odgovorna urednica televizije.

Nikolić, koji je i dalje direktor Instituta, nije želeo da komentariše navode svojih zaposlenih niti da razgovara o ugovorima dok tužilaštvo u Zaječaru ne završi istragu po krivičnoj prijavi radnika.

 

TV Best je, uporedo sa dolaskom SNS-a na vlast, dobijala više novca od lokalnih institucija poput Specijalne bolnice za rehabilitaciju Gamzigrad, Zdravstvenog centra, Apoteke Zaječar, Centra za kulturu CEKIT, pozorišta Timočke krajine "Zoran Radmilović", Tehničkog fakulteta u Boru, Narodnog muzeja Zaječar, Sportskog centra i drugih lokalnih institucija.

 

Ustanova Centar za kulturu i turizam CEKIT iz Zaječara osnovana je 2013. godine. Od septembra 2014. račun im se nalazio u blokadi 12 puta ali to ih nije sprečilo da plaćaju TV Best.

 

CEKIT je putem javne nabavke platio gotovo pola miliona dinara za prenošenje koncerata Marije Šarifović i Željka Joksimovića sa dočeka Nove 2015. godine. U 2015. godini TV Best su dodelili posao vredan 3,3 miliona dinara za obeležavanje Dana grada, uz koncert Ace Lukasa.

 

Do pisanja ovog teksta, Veterinarski institut, CEKIT, Narodni muzej, Sportski centar i druge institucije nisu zaključivali ugovore o reklamiranju sa TV Best u 2016. godini.

 

Iz Apoteke Zaječar su novinarima CINS-a naveli da su imali pojačano reklamiranje od 2013. godine jer su bili suočeni “sa agresivnom reklamom privatnih apoteka na lokalnim medijima, kada je uočen značajan pad prometa." Ove godine medijima nisu davali novac za reklamiranje.

 

Osim od lokalnih institucija i ustanova, TV Best je tokom 2013. godine novac dobila i od Ministarstva kulture i informisanja, ukupno 473.050 dinara.

 

Na jedinom medijskom konkursu koji je Grad Zaječar 2015. sproveo po pravilima novog Zakona o javnom informisanju, TV Best je dobila 18,8 miliona dinara, od ukupno 38 miliona koliko je podeljeno na 11 medija. Prema nalazima medijske koalicije, koja nadgleda konkurse, samo dve televizije u Srbiji su dobile više novca na konkursima prošle godine. Ove godine Zaječar još nije raspodelio novac za medije jer je konkurs otvoren krajem juna.

 

TV Best je prošle godine učestovala na još dva medijska konkursa: u Negotinu gde je dobila dva miliona i u Boru od koga je dobila 1,2 miliona dinara.

 

Iako je Zakon o javnom informisanju predvideo da se novac iz budžeta lokalnih samouprava medijima može davati prevashodno putem konkursa, TV Best je sa gradom zaključila i ugovor van konkursa, na 17 miliona dinara, za projekat informisanja iz oblasti životne sredine.

 

Gradonačelnik Ognjenović je odobrio ovaj ugovor dan nakon što je TV Best poslala prijavu za dodelu novca.

 

Tokom decembra prošle godine, u vreme Mirkovićevog razlaza sa SNS-om, policija je ušla u prostorije TV Best, po nalogu Tužilaštva za organizovani kriminal koje je zatražilo “da se izuzme dokumentacija vezana za proveru navoda oko koruptivnih radnji." Predmet je ustupljen Višem javnom tužilaštvu u Zaječaru.

 

U januaru ove godine Grad Zaječar podneo je tužbu protiv TV Best pred Privrednim sudom u Zaječaru zbog duga od 16 miliona dinara. U aprilu je Gradsko javno pravobranilaštvo pokrenulo postupak za izvršenje nad 7,5 miliona dinara. Oba spora još nisu rešena.

 

 

Informisanje prema sugestijama grada

 

Dušan Firović, član gradskog veća Zaječara
Foto: www.zajecar.info

Još jedan medij povezan sa funkcionerom SNS-a u Zaječaru imao je porast prihoda od dolaska ove stranke na vlast.

 

Dan nakon što je funkcioner SNS-a Dušan Firović izabran za člana Gradskog veća Zaječara, avgustа 2013, firmi F Kanal njegovog sina Saše dodeljno je 6,5 miliona dinara za medijsko izveštavanje. Godinu dana ranije, kada Firović nije bio deo vlasti, F Kanal je dobio od grada tri puta manje novca - oko 2,2 miliona dinara.

 

U ugovoru, koji je potpisao gradonačelnik Ognjenović, piše da iako F Kanal ima pravo da vodi svoju uređivačku politiku, mora "uzeti u obzir i prihvatiti sugestije grada Zaječara na način i obim informisanja u ugovorenim emisijama".

 

Tokom 2013. i 2014. godine, Radio i televizija F Kanal je novac za reklamiranje dobijala i od zaječarskih institucija i ustanova, kao što su Centar za kulturu, Tehnički fakultet iz Bora, Apoteke Zaječar, Fondacija Zoran Radmilović i dr.

 

Uključujući i novac od Grada, ukupno su 2013. godine dobili preko 9,2 miliona dinara. U 2014. godini su prihodovali nešto više od 7,3 miliona dinara, od čega im je Gradsko veće dodelilo oko 2,6 miliona dinara putem konkursa za medije.

 

Na medijskom konkursu 2015. godine, dobili su 3,5 miliona dinara za informisanje građana o radu gradske uprave. Iste godine, dobili su i 1,5 miliona dinara van konkursa za izveštavanje o ekologiji, o čemu je CINS već pisao.

 

Od kada je Dušan Firović na funkciji, F Kanal je dobio više od 18 miliona dinara samo od Grada. U 2013. i 2014. godini je kao član Gradskog veća direktno učestvovao u donošenju odluka da se novac iz budžeta grada uplati firmi njegovog sina, pri čemu o potencijalnom sukobu interesa nije obavestio Agenciju za borbu protiv korupcije.

 

Javni interes ili redovan rad?

U predlogu projekta na zaječarskom medijskom konkursu 2015. godine, TV Best je glavni deo svojih aktivnosti svela na redovno izveštavanje o radu gradske uprave, što i inače radi.

 

Dva člana komisije koja je odlučivala o dodeli novca, Petar Jeremić i Radomir Irić, tražili su da se u zapisnik unese njihova izjava da projekat koji je na konkursu podnela TV Best nije na nivou koji garantuje ostvarivanje javnog interesa građana i da daju preporuku da se na budućim konkursima 'više pažnje posveti ostvarivanju javnih interesa građana od samog informisanja o radu gradske uprave.'
Jeremić i Irić su, takođe, naveli da iz istih razloga projekat F kanala o izveštavanju rada gradske uprave ne garantuje ostvarivanje javnog interesa.

Nakon prijave i sprovedenog postupka Agencija je u februaru 2014. donela preporuku za Firovićevo razrešenje sa mesta člana Gradskog veća jer je "bio dužan da se izuzme iz postupka donošenja zaključaka na osnovu kojih se prenose sredstva iz budžeta privrednom društvu njegovog sina."

 

Dve godine je trebalo gradonačelniku Velimiru Ognjenovću, da Skupštini grada pošalje predlog da se o potencijalnom razrešenju uopšte raspravlja.

 

Prema nalazima Agencije za borbu protiv korupcije Firović je prekršio zakon ali su odbornici Zaječara uprkos tome u aprilu ove godine glasali protiv predloga za njegovu smenu – 27 ih je bilo protiv, a samo tri za smenu. Tri glasačka listića bila su nevažeća.

 

Dušan Firović nije želeo da razgovara sa novinarima CINS-a, dok njegov sin Saša kaže da pozicija njegovog oca nema nikakav uticaj na novac koji dobija F Kanal.

 

"Ja vodim privatnu firmu, on se bavi drugim poslovima. Niti živimo zajedno niti smo u nekim, da kažem, dobrim odnosima da bi on bilo koji interes imao za bilo šta", kaže Saša Firović.

 

Dušan Firović je krajem juna 2016. obavestio Agenciju da je podneo zahtev za izuzeće sa sednice Gradskog veća na kojoj će se odlućivati o raspodeli sredstava iz budžeta s obzirom na to da će na novom konkursu učestovati firma njegovog sina. Iz Agencije su CINS-u naveli da je time otklonio mogućnost sukoba interesa.

 


Ovaj tekst je proizveden u okviru granta koji finansira Evropska unija, dodeljenog u okviru Medijskog programa 2014. Sadržaj teksta je isključiva odgovornost CINS-a i ni u kom slučaju ne odražava stavove Evropske unije.


  

 


Komentari (3)
Napiši komentar
xyz
08 Oktobar 2016, 12:08
U kakvim su odnosima to se najbolje moze videti u njihovom kaficu f
Rambo
08 Oktobar 2016, 02:08
Tako je Ilija, dajmo im još!
Ilija Nikolic
07 Oktobar 2016, 15:07
Sns deli novac gradjana svojim funkcionerima? Nemoguce! Oni nisu isti kao svi politicari, lopovi. Oni su bolji, dajmo im jos. Nasi su uvek bolji od njihovih, nasi samo kraduckaju


Ime i prezime

Komentar




Ne možete da protumačite sliku? kliknite ovde da osvežite