31 Mart 2016, 08:31

Komentari (4)

Novcem građana političari plaćaju svoju promociju

Milioni dinara potrošeni su prošle godine na promociju vlasti u gradovima i opštinama, uključujući gostovanja političara u emisijama i prenose skupštinskih sednica. Novac građana je isplaćivan i medijima povezanim sa lokalnim funkcionerima

Pišu: Anđela Milivojević i Vladimir Kostić

Ilustracija: Đorđe Matić

Ilustracija: Đorđe Matić

Lokalne samouprave u Srbiji trebalo je da od 2015. godine prestanu sa višegodišnjom praksom finansiranja medija prema stranačkim interesima. Zakon o javnom informisanju i medijima predvideo je da se iz budžeta plaćaju sadržaji od javnog interesa, prevashodno putem konkursa. Ipak, milioni dinara su i nakon toga dodeljivani van konkursa, često za promociju stranaka na vlasti.

 

U Zaječaru je medijima dato preko 21 milion dinara, najviše kroz program promocije životne sredine, koji nije sprovođen prema pravilima Zakona o javnom informisanju. Dva medija koja su tom prilikom dobila novac bila su ili su još povezana sa lokalnim funkcionerima – Sašom Mirkovićem, nekadašnjim prvim čovekom Srpske napredne stranke (SNS) u Zaječaru, Velimirom Ognjenovićem, gradonačelnikom tog grada, i Dušanom Firovićem, članom Gradskog veća Zaječara.

 

Televizija Smederevo je dobijala novac od opštine čak i kada je istekao rok za njenu privatizaciju. Novcem građana Smedereva plaćane su emisije u kojima je gostovala gradonačelnica Jasmina Avramović, ali su gostovali i premijer Aleksandar Vučić, ministarka Zorana Mihajlović i predsednica parlamenta Maja Gojković.
 

Opštine Obrenovac i Ub, koje su zbog katastrofalnih poplava u maju 2014. pretrpele milionske štete, imale su dovoljno novca tokom 2015. godine da određenim medijima daju više od pet miliona dinara za oglašavanje ili zakup medijskog prostora

Novinari Centra za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) prikupili su hiljade stranica dokumentacije i analizirali desetine medijskih konkursa i isplata medijima iz budžeta lokalnih samouprava. U velikom broju slučajeva novac je izdvajan za praćenje rada lokalnih vlasti i političara. Takvi primeri pronađeni su i u Surdulici, Obrenovcu, Ubu, Novom Sadu i Subotici.

 

Zoran Gavrilović iz Biroa za društvena istraživanja (BIRODI) kaže da je davanje novca medijima van konkursa vrsta nekažnjivog koruptivnog ponašanja.

„Tim mehanizmom se javni novac građana koristi kako bi se od privatnih medija koji su partijski povezani sa funkcionerima i javnim sektorom pravili bilteni, medijski alati za ulepšavanje stvarnosti.“

 

Ni u jednoj od navedenih lokalnih samouprava nisu odgovorili na pitanje CINS-a zbog čega su davali novac medijima van konkursa.


Zaječarsko zaobilaženje zakona


Grad Zaječar je u 2015. godini izdvojio preko 62 miliona dinara na medije putem javnog konkursa, ali i kroz ugovore o oglašavanju i medijskoj promociji, navedeno je u dokumentaciji dostavljenoj novinarima CINS-a. Dve televizije koje su ranije bile povezane sa funkcionerima gradske uprave, a jedna je to i sada, dobile su najveći deo ovog novca.

 

Putem konkursa za sufinansiranje medijskog sadržaja u Zaječaru raspoređeno je 38 miliona dinara na jedanaest medija. Skoro polovina tog novca – 18,8 miliona – data je regionalnoj BEST televiziji, dok je Radio-televizija F kanal dobila 3,5 miliona dinara.

 

Obe televizije su dobile novac i van konkursa. TV BEST je sa gradom zaključila ugovor na 17 miliona dinara za projekat informisanja iz oblasti životne sredine. Iz dokumentacije se vidi da je Televizija BEST 13. januara poslala prijavu za dodelu novca, da bi već sutradan Velimir Ognjenović, gradonačelnik Zaječara, odobrio i potpisao ovaj ugovor.

 

Televizija F kanal takođe je sredinom januara 2015. zaključila ugovor od 1,5 miliona dinara kako bi realizovala projekat o životnoj sredini.

 

Velimir Ognjenović, gradonačelnik Zaječara, dodelio je preko 21 miliona dinara medijima van konkursa.
Foto: sajt Grada Zaječara

TV BEST je preko firme A.D. Timočka radio i televizija zvanično u većinskom vlasništvu Danijele Vidosavljević. Ipak, tokom 2010. godine u medijima se kao zastupnik kapitala ove televizije predstavljao Saša Mirković, nekadašnji prvi čovek zaječarskog SNS-a i bivši predsednik skupštine ovog grada. Sadašnji gradonačelnik Velimir Ognjenović bio je izvršni direktor TV BEST do 2013. godine.

 

Vlasnik RTV F kanal je Saša Firović, sin Dušana Firovića, člana Gradskog veća Zaječara. Za Dušana Firovića je Agencija za borbu protiv korupcije početkom 2014. godine donela preporuku za razrešenje sa funkcije jer je u dva navrata učestvovao u donošenju odluke da se F kanalu dodeli više od devet miliona dinara iz gradskog budžeta.

 

Iz programa o životnoj sredini finansiran je još jedan medij, TV Istok, sa 1,5 miliona dinara. Ova televizija dobila je kasnije na konkursu 2,5 miliona dinara.


Vlast u Zaječaru je tokom 2015. godine plaćala i izveštavanje o događajima u gradu u nacionalnim medijima, pa su tako zaključena tri ugovora o oglašavanju u listu Kurir, u ukupnoj vrednosti od skoro 800.000 dinara.

 

Za „medijsko izveštavanje o aktivnostima grada“ Zaječar je za 2015. predvideo oko 29.000 dinara mesečno agenciji Tanjug, a Našim novinama je dato 140.000 dinara za „PR tekstove o raznim događajima“.


Smederevska TV za promociju SNS-a

 

Za razliku od Zaječara, gde su mediji povezani sa lokalnim funkcionerima dobijali novac iz budžeta, u Smederevu je Javno preduzeće TV Smederevo sav novac van konkursa dobilo za promociju lokalne vlasti i praćenje javnih događaja.

 

S obzirom na to da je Televizija Smederevo bila u vlasništvu grada, ona prema Zakonu o javnom informisanju nije mogla da učestvuje na konkursu za medijske projekte.

 

Prema dokumentaciji uprave grada Smedereva, od svih partija samo je SNS, jedna od stranaka na vlasti u ovom gradu, imala ekskluzivne emisije na TV Smederevo plaćene iz gradskog budžeta. U drugoj polovini godine gradonačelnica Smedereva i funkcionerka SNS-a, Jasmina Avramović, zaključila je četiri ugovora sa ovom televizijom, ukupne vrednosti više od milion dinara. Svi ugovori su zaključeni tek nakon što je televizija emitovala sadržaj za koji je dobila novac.

 

Emisija o poseti predsednice Skuštine Srbije, Maje Gojković, Vili Obrenović plaćena 15 hiljada dinara.
Foto: Youtube screen shot

Emitovanje emisije sa gradonačelnicom Avramović „Usred srede“, uživo, u trajanju od 90 minuta, koštalo je građane Smedereva 37.000 dinara. Nešto skuplja – 44.000 dinara – bila je emisija „Gradonačelnica Smedereva dr Jasna Avramović sa predstavnicima sindikata iz Železare“, koja je zapravo bila razgovor u studiju koji je trajao 120 minuta i imao tri reprize.

 

Smederevo je po 15.000 dinara platilo za tridesetominutnu emisiju sa potpredsednicom Vlade Zoranom Mihajlović i za emitovanje emisije „Maja Gojković, predsednica Skupštine Srbije, u poseti Vili Obrenović“. Isto su koštale i dve oktobarske polusatne emisije, sa reprizama, u kojima je gostovao premijer Srbije Aleksandar Vučić – prva o premijerovoj poseti finskoj kompaniji PKC Group i Fabrici za preradu ribe, a druga pod nazivom „Pokretanje peći 1 u Železari“.

 

Gradonačelnica Avramović je početkom decembra sklopila još jedan ugovor sa TV Smederevo, u vrednosti od 192.000 dinara, za pravljenje filma povodom Dana grada. U 33 minuta prikazan je „rad lokalne samouprave u proteklih godinu dana, sve najavljene i realizovane investicije, posete domaćih i stranih delegacija, važne manifestacije i postignuća u privredi, kulturi i sportu“. Još 192.000 dinara dato je za prenos sednice Skupštine grada.

 

Prema ugovoru iz septembra, 120.000 dinara plaćeno je za prenose koncerata Merime Njegomir, Miroslava Ilića, Zorice Brunclik i Zdravka Čolića.


Obavezna gostovanja funkcionera

 

Opštine Obrenovac i Ub, koje su zbog katastrofalnih poplava u maju 2014. pretrpele milionske štete, imale su dovoljno novca tokom 2015. godine da određenim medijima daju više od pet miliona dinara za oglašavanje ili zakup medijskog prostora.

 

U Obrenovcu je tako zaključeno 12 ugovora sa ukupno pet lokalnih medija, u vrednosti od skoro 4,5 miliona dinara, uglavnom za promociju rada opštinskih čelnika. Prvih šest ugovora overeno je 5. februara 2015. godine, a navodi se da je period važenja ugovora od 1. januara do 31. marta.

 

Sledećih šest ugovora sklopljeno je sa istim medijima, 6. aprila, ali za samo mesec dana. Tekstovi projekata bili su identični prethodnim, kao i mesečni iznosi koji su pripali medijima. Sve ugovore potpisao je predsednik opštine Obrenovac i odnedavno član SNS-a Miroslav Čučković.

 

Najviše novca dato je RTV Studio MAG, oko 2,8 miliona dinara, u čijem ugovoru piše da će opština Obrenovac plaćati izveštavanje o aktivnostima opštine i javnih ustanova. Ugovor predviđa i obavezno uključivanje „u program ovlašćenih lica organa i službi Gradske opštine“.

 

Televizija Saga dobila je oko 139.000 dinara da bi reemitovala najvažnije vesti i reportaže koje su već prikazane na RTV MAG u emisijama „Gradske priče“ i „Vesti“.

 

Vojvođansko čuvanje dobrog ugleda

Novi Sad i Subotica takođe su dodeljivali novac medijima van konkursa, koristeći, između ostalog, i Zakon o javnim nabavkama kao osnov za zaključivanje ugovora.

 

Čelnici Subotice su u prva tri meseca prošle godine zaključili ugovore o pružanju medijskih usluga, vredne skoro tri miliona dinara. Najviše novca dato je RTV YU Eco putem javne nabavke male vrednosti, za televizijski prenos sednica Skupštine grada. Vrednost prenosa po sednici procenjena je na 162.000 dinara – skoro 1,7 miliona dinara do kraja godine.

 

Preduzetnička radnja Dinovizija dobila je poslove prenosa sednica Skupštine putem interneta i „pružanja usluga video-snimanja i izrade filmskog zapisa o radu organa lokalne samouprave“, vredne ukupno 638.000 dinara. U jednom od ugovora navedeno je da se Dinovizija obavezuje da čuva ugled grada i da ga ni na koji način neće ugroziti.

 

Na isto čuvanje ugleda obavezala se i fotografska radnja Noah agency koja je početkom februara zaključila ugovor od 363.000 dinara za fotografisanja dešavanja koja organizuju gradska skupština i uprava.

 

U Novom Sadu su tokom 2015. zaključena četiri ugovora, ukupne vrednosti preko četiri miliona dinara.

 

Novosadska TV je za emitovanje sednica Skupštine Novog Sada dobila nešto više od milion dinara. Dva ugovora sa agencijom Tanjug, za izveštavanje o aktivnostima gradskih organa i usluge servisa vesti i foto-materijala za potrebe gradskih organa, vredela su nešto više od 1,36 miliona dinara. Novi Sad je sa agencijom Infobiro iz Beograda zaključio ugovor na šest meseci, u vrednosti od 1,8 miliona dinara.

Opština Ub je u februaru prošle godine van konkursa zaključila dva ugovora o poslovnoj saradnji sa Televizijom 3M i MB radiom.

 

U periodu februar–jun Televiziji 3M plaćano je 130.000 dinara mesečno za emitovanje informativnog programa, uz obavezno gostovanje (jednom mesečno) predsednika opštine i njegovog zamenika. Ugovore sa televizijom potpisao je upravo predsednik opštine Darko Glišić. U biografijama Glišića i njegovog zamenika Aleksandra Jovanovića Džajića navodi se da su članovi SNS-a od osnivanja.

 

Opština Ub platila je MB radiju 150.000 dinara za period od pet meseci, za emitovanje informativnog sadržaja i emisije „Nedeljni informator Opštine Ub“, koja je pravljena „po dostavljanju materijala potrebnog za emisiju od strane ovlašćenih lica opštinske uprave“. Ugovorom je predviđeno i gostovanje nekog od čelnika opštine.


Surdulica daje pare i kad nema konkursa

 

U Surdulici 2015. godine nije raspisivan konkurs za finansiranje medijskih projekata jer opština nije dobila dovoljno prijava za članove komisije koja ocenjuje konkurse za medije. Ipak, jedan medij –Surdulička radio-televizija – dobio je novac od lokalnih vlasti.

 

Visokopozicionirani funkcioner Socijalističke partije Srbije Novica Tončev potpisao je kao predsednik Skupštine Surdulice ugovor sa ovom televizijom, čiji je ranije bio i suvlasnik. Ugovor je potpisan 30. aprila, za usluge informisanja građana o radu opštine: prikazivanje rada sednica Skupštine i prenošenje konferencija za štampu. Za ovaj posao ugovorom je bilo predviđeno maksimalno 1,5 miliona dinara.

 

Istoj televiziji dve nedelje kasnije dodeljen je još jedan posao putem javne nabavke, u vrednosti od 1,5 miliona dinara. U ugovoru je navedeno da se Surdulička RTV obavezuje da informiše javnost o radu i aktivnostima svih službi opštine preko malih oglasa i obaveštenja, da će obezbediti gostovanje predstavnika opštine u emisijama, kao i da će da informiše javnost o svim najvažnijim kulturnim, sportskim i turističkim dešavanjima.

 

Dragan Dobrašinović iz Topličkog centra za demokratiju i ljudska prava kaže da je davanje novca medijima van konkursa problematično, suprotno Zakonu o javnom informisanju i da „predstavlja tipičnu zloupotrebu službenog položaja, čije postojanje treba ispitati u svakom konkretnom slučaju“.

 





Priča je nastala u okviru projekta koji je sufinansiran iz budžeta Republike Srbije - Ministarstva kulture i informisanja. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.


Komentari (4)
Napiši komentar
kao kakao
11 Maj 2016, 13:11
Paracin 15.000.000 televiziji Mihajlovic.
Inace RNJP je zatvoreno, a godinama pre zatvaranja su pravili program za Radio M(ihajlovic) i koji je uzgred bio placen da emetuje taj program. Direktor RNJP saradnik i jedan od urednika TV Mihajlovic..... itd :)
Redakcija CINS
07 April 2016, 13:07
@Laza

Ugovori sa RTV Studio Mag su sklopljeni na 3 odnosno 1 mesec, ne na 12 meseci. Isto važi i za TV Saga.

@Ala

SNS je deo vladajuće koalicije u Smederevu prema zvaničnim informacijama.
Laza
02 April 2016, 12:02
Greška u računu.
Obrenovac - MAG: mesečno je 717 000 x 12 je preko 10 miliona, a ne 2,8 miliona.
Obrenovac - SAGA 35 000 x 12 = 420 000 a ne 139 000 kao što piše u tekstu.
Onda, niste uzeli u obzir javna preduzeće koja takođe imaju godišnje ugovore.
Ala
02 April 2016, 06:02
Ga vi sada slagaste i to previse.Koliko mi svi znamo da u Smederevu nisu vise maprednjaci vlast.


Ime i prezime

Komentar




Ne možete da protumačite sliku? kliknite ovde da osvežite