Početkom 2016. na adrese Državne revizorske institucije (DRI) i budžetske inspekcije Ministarstva finansija stigao je „na dalju nadležnosti i odlučivanje“ izveštaj Agencije za sprečavanje korupcije (ranije Agencije za borbu protiv korupcije). Zoran Babić nije prijavio sva primanja.
Funkcioner Srpske napredne stranke (SNS) i v.d. direktora Koridora Srbije u to vreme je bio poslanik u Narodnoj skupštini, koja mu je pokrivala platu, poslanički dodatak, službena putovanja, ali i gorivo za privatni automobil kojim je dolazio na posao.
Zoran Babić; foto: N1
Ukoliko se prihodi poslanika smanje ili uvećaju za iznos prosečne godišnje neto plate (tzv. bitna promena), oni su dužni da podnesu vanredni izveštaj o prihodima u koje će uvrstiti prihod od goriva. Poslanici ovaj prihod moraju prijaviti i ukoliko samo gorivo prevazilazi taj limit.
Prilikom kontrole Babićevih izveštaja o prihodima Agencija je utvrdila da se mesečna primanja koja je prijavio ne slažu sa stvarnim stanjem, zbog čega je izrekla meru upozorenja u aprilu 2016. Samo 2014. je za njegove dolaske automobilom iz budžeta izdvojeno skoro 874.000 dinara bez poreza.
Iako finansijska služba Skupštine te troškove nije tumačila kao zaradu jer su nastali u obavljanju poslaničke funkcije, Poreska uprava ih tumači kao prihod pa je Babić to morao da prijavi, bio je stav Agencije.
Međutim, kako Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) saznaje, nijedna institucija nije proverila ove navode Agencije. DRI i budžetska inspekcija imali su gotovo iste odgovore – kontrola Babićevih prihoda nije bila predviđena godišnjim izveštajem o radu, a zbog ograničenih kapaciteta institucije nisu postupale po prijavi van redovnog plana. Kontrola nije ušla ni u plan rada za sledeću godinu.
Božo Drašković, profesor na Fakultetu za primenjenu ekologiju „Futura“ i nekadašnji član Odbora Agencije, smatra da su institucije na taj način želele da izbegnu proveru:
„To je zgodan izgovor kada hoćete da nešto ne uradite, vi se pozovete da niste imali kad, niste imali vremena, nije bilo u planu“.
U razgovoru sa novinarkom CINS-a Zoran Babić je izjavio da godinama nije poslanik i da „ne može da se vraća u to vreme“.
„Sve što je urađeno je urađeno u skladu sa zakonom“, tvrdi Babić.
Ipak, Babić nije jedini koji ovaj prihod nije prijavio.
Prema CINS-ovoj bazi Koliko košta poslanik, za gorivo poslanika koji su svojim automobilima dolazili na sednice od 2016. do 2020. izdvojeno je 289,6 miliona dinara.
Među njima su troškovi najmanje 32 aktuelna poslanika koji nisu prijavili naknadu za gorivo tokom prethodnog mandata, a putovali su iz drugih gradova na sednice u Beograd, pokazuje analiza CINS-a. Naime, taj prihod se ne može naći ni u jednom njihovom izveštaju dostupnom na sajtu Agencije.
U odgovoru CINS-u Agencija navodi da ne može da izdvoji protiv kojih poslanika je izrekla mere ili vodila postupke zbog neprijavljivanja ovih isplata, jer „ne vodi evidenciju o pokrenutim postupcima po ovoj vrsti kriterijuma“. Agencija takođe nije odgovorila da li je neko od 32 funkcionera prijavio prihod od goriva, a da se to nije našlo u zvaničnom registru na sajtu Agencije.
Namera ili neznanje poslanika
Među 32 poslanika najveći broj, odnosno 20, u Skupštini zastupa vladajuću stranku (SNS) – oni nisu prijavili ukupno 53,1 milion dinara za gorivo potrošeno od 2016. do 2020.
Među njima je Žarko Bogatinović – poslanik iz Leskovca kome je isplaćeno najviše novca, odnosno čije su gorivo i amortizacija koštali 3,7 miliona dinara, ali se to ne vidi u javno dostupnom registru prihoda. Trošak goriva je godinama prevazilazio prosečnu platu i kod Darka Laketića i Slaviše Bulatovića.
Bogatinović je za CINS kratko rekao da smatra da nisu u pitanju prihodi, već troškovi benzina i putarine koje pokriva Skupština, na koju je i uputio novinarku CINS-a za dalja pitanja.
Poslanicima isplaćeni milioni za gorivo „na reč“
Kako je CINS ranije pisao, poslanici koji svojim kolima dolaze na sednice parlamenta novac za gorivo ne pravdaju računima, već samo potpisanim izjavama. Ove beneficije koriste i poslanici koji imaju stanove u Beogradu, poput Darka Laketića, u čemu sagovornici CINS-a vide malverzacije.
Čitajte više OVDE.
Laketić je, kako kaže, nakon prvog poziva novinarke CINS-a pozvao Agenciju, gde su mu, prema njegovim rečima, rekli da ove isplate ne treba da prijavljuje.
„Pozvao sam da vidim da li sam napravio grešku i doslovce mi je rečeno ‘ne, niste napravili, poslaniče’.“
Međutim u odgovoru CINS-u Agencija je potvrdila da, ukoliko pređu limit, funkcioneri moraju prijaviti ovaj prihod:
„Naknada troškova koju javni funkcioner primi za upotrebu sopstvenog vozila u službene svrhe ne predstavlja poseban prihod u smislu Zakona o sprečavanju korupcije koji je javni funkcioner dužan da prijavi u Izveštaju o imovini i prihodima, ukoliko na godišnjem nivou ne pređe iznos bitne promene, što zavisi od svakog konkretnog slučaja“.
O gorivu „ćutali“ i poslanici u opoziciji
Posle naprednjaka slede Savez vojvođanskih Mađara (SVM), među kojima je troje aktuelnih poslanika koji isplate za gorivo nisu uvrstili u prihode. Po dvoje socijalista (SPS) i poslanika Socijaldemokratske partije Srbije (SDPS) učinili su istu stvar.
Drašković kaže da se često ne radi o nameri funkcionera da prikrije prihode, „nego o neznanju, površnosti, smatranju ‘ja sam previše moćan’“. Ipak, to ne opravdava nepoštovanje propisa i, kada bi znali da ih čeka kazna, funkcioneri bi prijavljivali i ove prihode, uveren je Drašković.
Realizovano uz podršku Ministarstva spoljnih poslova Kraljevine Holandije.
Prijavite se na newsletter.
Hvala vam što prenosite tekstove CINS-a! Uz to je potrebno da navedete da ste priču preuzeli od Centra za istraživačko novinarstvo Srbije, kao i link ka tekstu koji prenosite.
Više informacija: cins.rs/uslovi-koriscenja/
Ostavi komentar