Da stereotip da su Piroćanci „cicije“ ne važi, bar kada se radi o parama građana, govori činjenica da je za luksuzni hibridni automobil iz budžeta ovog grada krajem 2020. godine izdvojeno 6,6 miliona dinara (oko 56.000 evra), o čemu su pisale Južne vesti.
Firma Raavex group iz Niša, između ostalog distributer tojote i citroena, Gradskoj upravi Pirota prodala je skupoceni leksus.
Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) analizirao je nabavku leksusa i otkrio da takva nabavka nije smela da se desi.
Ko je iza firme Raavex group
Vlasnik Raavex group iz Niša je Andrija Radojičić, predsednik parlamenta Regionalne privredne komore iz Niša. Ova firma je 2014. godine kupila niški hotel Park.
Kako bi proširila vozni park novim putničkim vozilom, Gradska uprava Pirota je u oktobru 2020. izmenila godišnji Plan javnih nabavki. Nabavka je raspisana 6. novembra.
Automatski preklopivi spoljni retrovizori, digitalni dvozonski klima uređaj, sistemi za pomoć pri kretanju uzbrdo, za kontrolu pritiska u pneumaticima i četiri kamere za prikaz od 360 stepeni oko vozila, kao i aluminijumski točkovi od 18 inča i gume sa oznakom 235/45 R18 bile su neke od neophodnih karakteristika za traženo vozilo.
Automobil je opisan detaljno gotovo kao da je precrtan sa sajta leksusa. Mada u dokumentaciji nisu naveli koji model žele, tražili su auto koji će se uklopiti u određene dimenzije, imati grejanje prednjih sedišta, volana, motor snage od najmanje 150 kilovata i biti metalik boje.
Predsednica udruženja Ponuđači Srbije, Jasmina Marković, za CINS objašnjava da ova javna nabavka deluje „štelovano“.
„Kada se uzme u obzir tehnička specifikacija koju je naručilac naveo i detalje koje je opisao, koji po mom mišljenju nisu neophodni i primereni predmetu nabavke, rekla bih da je ova nabavka ‘štelovana’ za jedan brend vozila, a što dalje implicira da je verovatno i namenjena određenom ponuđaču, ali je to veoma teško dokazati”, objašnjava Marković.
U Zakonu o javnim nabavkama piše da naručilac posla ne može da onemogući nekoj firmi da učestvuje u nabavci tako što će koristiti diskriminatorske karakteristike kroz tehničke specifikacije.
Profesoru Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, Vladimiru Momčiloviću, nabavka deluje kao da je vozilo „crtano“. Iako u konkursnoj dokumentaciji piše da u obzir dolazi i elektro vozilo i hibrid, uslovom da vozilo ima četiri cilindra obrisana je mogućnost da automobil bude na elektro pogon, koji ne postoji u tim vozilima.
Sporne stavke su mu i uslovljeno međuosovinsko rastojanje, kao i sama širina i visina vozila.
„Zašto je bitno koliko je maksimum između osovina? Stvarno ne razumem. (…) Kažeš koja ti treba dužina i možeš da kažeš koja ti je minimalna širina, ali zašto maksimalna? Maksimalnom (širinom) on (Grad Pirot, prim. nov) hoće da isključi neke druge“, smatra Momčilović.
Raavex group koja je dobila posao jedina je i učestvovala. To je za Jasminu Marković potvrda da je na ovom tenderu bila ograničena konkurencija.
„Ovakva dokumentacija je trebalo da bude osporavana pre završetka postupka otvaranja ponuda, samo u tom delu bi se moglo govoriti o kršenju odredbi Zakona o javnim nabavkama. Sada, kada je postupak nabavke završen možemo govoriti samo o kontroli trošenja budžetskih sredstava”, podvlači Marković.
Gradonačelnik Pirota Vladan Vasić tvrdi da im je staro vozilo, honda legend iz 2008. godine (nabavna vrednost oko šest miliona dinara) dotrajala, da je nebezbedna i neekonomična, zbog čega već nekoliko godina planiraju da kupe nova kola. On objašnjava da novi leksus koriste gradski funkcioneri koji putuju po Srbiji.
Na pitanje zašto je nabavka pisana tako da može da učestvuje samo onaj ko ponudi leksus, Vasić odgovara:
„Otkud ja to znam? Možda je tako, a možda i nije. Možda još neko vozilo zadovoljava tražene karakteristike. (…) Ako vi mislite da se mi ponašamo rasipnički, tu mnogo grešite. Mi vodimo računa o svakom dinaru. To što smo kupili luksuzni auto evo tema je cele Srbije. Mi nismo slavili Dan grada, nismo slavili Novu godinu, dajemo deci Božićne poklone, imamo besplatne užine, besplatne udžbenike, o tome niko ne piše, nego vam je leksus najveća rak rana Srbije“, kaže Vasić.
Prvi čovek Pirota se požalio i da pre ovog automobila za njega i njegove najbliže saradnike, poput zamenika i pomoćnika, „kola nisu kupljena 12 godina“. Prema podacima do kojih je došao CINS, u voznom parku pirotske Uprave, pored ostalih, nalaze se i reno talisman iz 2016. godine, opel zafira iz 2017, kao i fijat tipo iz 2018.
Izradu priče je podržala Fondacija za otvoreno društvo, Srbija. Sadržaj priče je isključiva odgovornost CINS-a i ne odražava nužno stavove FOD, Srbija.
Prijavite se na newsletter.
Hvala vam što prenosite tekstove CINS-a! Uz to je potrebno da navedete da ste priču preuzeli od Centra za istraživačko novinarstvo Srbije, kao i link ka tekstu koji prenosite.
Više informacija: cins.rs/uslovi-koriscenja/
Nije mi jasan taj kompleks lokalnih vlasti, da kad su u pitanju sluzbena vozila ista moraju da zadovolje maksimalne kriterijume udobnosti, a kad su u pitanju komunalni problemi tu ni minimum ne moze da se zadovolji. Vrednost tog auta bi itekako resila problem mestana sela Blato koji godinama imaju problem sa odvodjenjem atmosferskih povrsinskih voda sa podrucja. U selu je u 2020.god iz budzeta Republike Srbije uradjena rehabilitacija puta i isti je ugrozen neresenom odvodnjom. I pored stalnih apela i molbi mestana da od perioda kada je izvrsena komasacija, kada je prekinuta mreza kanala, imaju problem sa plavljenjem, lokalne vlasti ne preduzimaju nikakve aktivnosti.
Istražiti i zloupotrebu službenog položaja direktora JP komunalac PIrot na tu temu
Bravo
Ponekad kada ponestane inspiracije koji novi automobil kupiti da bi imali konkurentniji vozni park posetim ovaj sajt i pročitam šta nabavlja lokalna vlast. Kod njih nema promašaja. Hedonizam do krajnjih granica. Hvala za uštedu vremena na istraživanju tržišta.