U aprilu ove godine, četiri meseca nakon početka vakcinacije u Srbiji, beogradski Štab za vanredne situacije je naredio Sekretarijatu za poslove odbrane, vanrednih situacija, komunikacije i koordinaciju odnosa sa građanima Grada Beograda da raspiše hitnu nabavku. Nabavkom su tražili firmu koja će osmisliti kampanju sa ciljem da se Beograđani vakcinišu. Naime, do 21. aprila je u glavnom gradu bilo vakcinisano više od 560 hiljada stanovnika , odnosno nešto manje od trećine ukupno vakcinisanih.
Nabavka je raspisana dva meseca kasnije, u junu, ali je zadržala „hitnost“ pa na nabavku nije mogao da se prijavi svako, već samo one firme koje je Sekretarijat pozvao.
Prema dokumentaciji u koju je Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) imao uvid, pozivi su poslati firmi Moskito ADV iz Beograda, Studiju za animaciju Studium i kompaniji Kronomedia koja izdaje časopis Satovi i nakit, o luksuznim časovnicima i skupocenostima.
Posao vredan 960.000 dinara je tek u avgustu dodeljen Moskito ADV, koja se bavi proizvodnjom i produkcijom video sadržaja i animacija. Ova firma povezana je sa vladajućom Srpskom naprednom strankom (SNS), otkriva CINS. Moskito od 2008. godine sarađuje sa naprednjacima radeći predizborne spotove i propagandne videe za vreme predizbornih kampanja.
Jedan od skorašnjih uradaka ove firme je ekranizacija knjige o Beogradu Gorana Vesića, zamenika gradonačelnika srpske prestonice. Vesić je i jedan od zamenika komandanta Gradskog Štaba za vanredne situacije koji je izdao naredbu za hitno sprovođenje nabavke, a koju je potpisao gradonačelnik Zoran Radojičić.
Vlasnik Moskita Srđan Vasić na društvenim mrežama otvoreno podržava SNS i predsednika Srbije Aleksandra Vučića, posećuje stranačke skupove i ismeva opoziciju.
Vasić za CINS nije pojasnio šta posao podrazumeva i šta je do sada urađeno.
„Složena epidemiološka situacija i sporazum o poverljivosti ne daje mi prostora da javno govorim o dinamici produkcije i plasiranja kampanje u javnost. Iako lično smatram da je to loše, glavni kriterijum za izbor je kao i obično najniža ponuđena cena, koju smo ovoga puta upravo mi ponudili“, navodi Vasić.
Da je najniža cena bila presudna navode i iz Sekretarijata za vanredne situacije.
Hitnost nabavke kao izgovor
Nabavka je sprovedena po hitnom postupku, što znači da kad je, na primer, reč o zaštiti zdravlja, naručioci ne moraju da imaju mišljenje Kancelarije za javne nabavke i cela procedura mnogo kraće traje. Kako je ranije za CINS objašnjeno, takav postupak otvara vrata izbegavanju transparentnosti i većoj korupciji.
Jasmina Marković iz udruženja Ponuđači Srbije kaže da ova nabavka nije trebalo da bude hitna. Ona objašnjava da nije logično da Sekretarijat čeka toliko da zaključi ugovor:
„Zna se kako se sprovodi nešto hitno, a zna se kako se sprovodi nešto ako ima vremena. Ako je nešto hitno vi ćete na ugovoru dati da se izvrši najkasnije do 15 dana, nećete čekati mesec dana“.
Da je hitnost neopravdana smatra i stručnjak za javne nabavke Rade Đurić. On pojašnjava da član Zakona o javnim nabavkama kojim su se poslužili može da se primeni samo u uslovima izuzetne hitnosti prouzrokovane događajima koji se nisu mogli predvideti i u skladu sa strogim uslovima navedenim u zakonu – što ovde nije bio slučaj.
„Sama epidemija više nije novost niti nešto što ne može ili nije moglo da se predvidi, naročito ne situacija i raspoloženje po pitanju vakcinacije. Otpada im i opcija kraćih rokova jer realno nije bilo potrebe za time, s obzirom na vreme zaključivanja i realizacije ugovora. Sa druge strane, dokument na koji se pozivaju (naredbu, prim. nov) čini se da je nedovoljan za primenu ove vrste hitnosti“, rekao je Đurić.
U Sekretarijatu nisu želeli da odgovore na osnovu kojih kriterijuma su poziv dobile samo ove tri firme.
Moskito – od Ravne Gore do bezbednosti u saobraćaju
Moskito od 2016. godine radi promo-filmove za Agenciju za bezbednost saobraćaja. Za te poslove je na devet javnih nabavki dobio nešto više od 28 miliona dinara bez PDV-a.
Od Moskita su promo-spotove naručivali i Državna lutrija Srbije, beogradski Parking servis i Ministarstvo unutrašnjih poslova, a firma se na svom sajtu pohvalila i saradnjom sa kompanijama SBB i NIS.
Pored toga, radili su na filmskom ostvarenju Radoša Bajića Ravna Gora.
Na čelu ovog izdavača su Predrag Pauković i hrvatski biznismen Leopold Botteri. Botteri je bivši novinar Slobodne Dalmacije, a bavio se i proizvodnjom maslinovog ulja i hotelijerstvom u Istri.
Treća firma koja je pozvana, Studio za animaciju Studium, odustala je od trke za posao. CINS nije dobio odgovor na pitanje zašto nisu ni poslali ponudu, jer je vlasnik Zoran Stanojković spustio slušalicu novinaru.
I sa ovom firmom vlasnik Moskita ima „istoriju“. Naime, Stanojković mu je od 1998. do 2000. bio nadređeni na televiziji Košava, koja je tada bila u vlasništvu Marije Milošević, ćerke bivšeg predsednika Savezne Republike Jugoslavije Slobodana Miloševića. Stanojković je radio kao direktor animacije, a Vasić kao animator u ovom mediju.
Mentor: Stefan Marković
Prijavite se na newsletter.
Hvala vam što prenosite tekstove CINS-a! Uz to je potrebno da navedete da ste priču preuzeli od Centra za istraživačko novinarstvo Srbije, kao i link ka tekstu koji prenosite.
Više informacija: cins.rs/uslovi-koriscenja/
Moguće je da je Moskito je napravio spot protiv Olivera Ivanovića?
Ko je narucilac spota to je bitna stavka.
Prava pandemija „činjenica“ i sveopšteg znanja… Pogleda li iko u sebe samog,pokuša da sav sveprisutni bes usmeri ka sebi i promeni sopstvene navike,želje,mogućnosti…. Kada bi svako od nas bio izuzetno dobar i istrajan u samo 1-oj stvari,svet bi izgledao mnogo lepše. Sve što se dešava na planeti se dešavalo i desavace se i kada nas ne bude. Volela bih više pozitivnih informacija,jer je najlakše kritikovati sve i svakoga. Pripadam sebi samoj a i samoj sebi sam sudija. Čuvajte se ljudi jer imamo ovaj jedan kratak život.