AktuelnoCOVID-19Mediji

Izveštavanje o korona virusu: Tabloidi poslušali ton vrha države

10. mar 2020.
Jedan od tekstova o korona virusu u listu Alo; foto: CINS
Dok se broj obolelih od korona virusa u svetu povećava, na naslovnicama najprodavanijih srpskih tabloida mogu se pročitati naslovi poput „Prava istina o korona virusu“ ili „Korona virus prevara veka“. Nedostaje stručni pristup u javnosti dok stav predstavnika vlasti prema ovom virusu oblikuje i pisanje tabloida, smatraju sagovornice CINS-a.

U današnjem broju tabloida Alo intervju sa načelnikom pulmologije i alergologije Univerzitetske dečije klinike Tiršova Branimirom Nestorovićem naslovljen je sa „Geni čuvaju Srbe od korona virusa“, dok tekst o žurci Balkanaca na „kruzeru” na kojem je zaražena dvadeset i jedna osoba počinje rečenicom: „Da Balkancima korona virus ne može apsolutno ništa…”.

Nestorović je još u februaru, nakon sastanka predstavnika svih zdravstvenih ustanova sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem, korona virus nazvao „najsmešnijim virusom u istoriji čovečanstva“.

Novinarka Tamara Skrozza za Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) ocenjuje da je nedopustivo da se takve izjave, koje nemaju profesionalnu osnovu, uopšte pominju u medijima.

„Pretpostavljam da će Savet za štampu reagovati ukoliko takvih izjava bude više i ako poprime još gore razmere, ali mislim da je ovde u pitanju pre svega lekarska etika“, napominje ona.

Ljudi koji se informišu iz „mejnstrim” medija, kaže Skrozza, nemaju realnu sliku niti saznanja o korona virusu.

„Ova situacija je prava ilustracija onoga o čemu medijska zajednica u Srbiji već dugo govori – da građani i građanke nisu relevantno, pravovremeno, istinito i objektivno obavešteni o svetu oko njih“, ističe ona.

Sa druge strane, Marija Vučić, novinarka portala specijalizovanog za otkrivanje lažnih vesti u medijima Rakrikavanje, smatra da nedostaje ozbiljan pristup struke i institucija, te da se u ovako stvorenoj atmosferi tabloidi mogu igrati u trci za većim tiražom. Otuda i brojne dezinformacije na njihovim stranicama i portalima, mišljenja je Vučić.

„Generalno je korona virus pogodna stvar za širenje lažnih vesti, jer nekako u javnosti izostaje stručni pristup nekoga ko će da kaže kakva je situacija. Imamo smirivanje panike, a s druge strane panika među ljudima je sve jača i na globalnom nivou, a (u Srbiji) kao da niko ne shvata ozbiljno to što se dešava“, rekla je ona za CINS.

Neodgovornost može da košta života

U Srbiji je do sada potvrđeno pet slučeva obolelih od korona virusa, a mediji svakodnevno u svojim tekstovima donose vesti, izjave političara, mišljenja lekarske struke i saopštenja institucija o ovom pitanju.

Pre nego što su prvi slučajevi zabeleženi u Srbiji, ministar zdravlja Zlatibor Lončar izjavio je da je ovaj virus slabiji od sezonskog gripa.

Predsednik Aleksandar Vučić je u februaru, na konferenciji za medije posvećenoj korona virusu, zamolio medije da ne šire paniku, ali i posavetovao građane rečima: „gde stavite alkohol tu korona virus ne raste“.

„Tako sam ja našao sebi izgovor da popijem koju čašicu više dnevno“, rekao je tada.

Ove i slične izjave ljudi na vodećim pozicijama u zemlji preneli su mnogi mediji. Prema rečima Marije Vučić, ozbiljan pristup od tabloida nije ni očekivan, ali zabrinjava stav predstavnika vlasti i stručnjaka.

„U početku su tabloidi širili teorije zavere bez dokaza, a sad je izveštavanje o toj temi populističko, zabavno, tabloidno šareno, oni se nekako sprdaju sa čitavom ovom temom. Meni je problematičan stav predstavnika vlasti i stručnjaka, eto imali smo onu konferenciju pre neki dan u Predsedništvu, sve je nekako tra-la-la, nije strašno, nemojte se plašiti, nema panike“, dodaje ona.

Skrozza za CINS kaže da bi mediji u ovoj situaciji trebalo da imaju u vidu svoje tri funkcije od kojih su dve bazične, informativna i edukativna, a treća je zabavna.

„Nekako mi se čini da su tabloidi poslušali savet i ton vrha države i čitavu ovu stvar vrlo posprdno komentarišu i zapravo se bave zabavom na temu koja uopšte nije zabavna. Ja zaista takve naslove tretiram kao pokušaj da se građani i građanke zabave i da se relativizuje opasnost koja realno postoji od korona virusa“, rekla je Skrozza i dodala da je takvo ponašanje neodgovorno i da može da košta ljude života.

Ona smatra i da bi sada svi interesi vlasnika tabloida, ali i njihove međusobne relacije sa onom ili ovom političkom strujom, trebalo da padnu u drugi plan.

„Tabloidi se ponašaju onako kako im njihov gazda ili gazde narede, a te naredbe zavise od aktuelne političke situacije. U ovom trenutku, očigledno je da gazdi ili gazdama nije u političkom interesu da ljudi ozbiljno shvate opasnost od korona virusa, već da se sakupljaju na mitinzima, da više razmišljaju o izborima nego o onome što im visi nad glavom i da jednostavno brigu o svom zdravlju stave u drugi plan“, zaključuje ona.

 

Hvala vam što prenosite tekstove CINS-a! Uz to je potrebno da navedete da ste priču preuzeli od Centra za istraživačko novinarstvo Srbije, kao i link ka tekstu koji prenosite.

Više informacija: cins.rs/uslovi-koriscenja/

Autor:

Ostavi komentar

avatar
  Prati  
Obavesti me o

Tagovi

Povezano

Send this to a friend