U Opštini Žitište, blizu Zrenjanina, žuti školski minibus prevozio je prošle godine 23 đaka osnovaca od kuće do škole i nazad.
Ovakva slika ne bi bila neobična da opštinska uprava u Žitištu nije u februaru 2020. sprovela javnu nabavku koju mesec dana ranije nije predvidela. Iako je u budžetu odvojila 4,5 miliona dinara za „javni prevoz“, Opština je ovu nabavku u Plan javnih nabavki unela naknadno, istog dana kada je objavila poziv za podnošenje ponuda.
Za deset dana, koliko je trajao rok za prijave, ponudu je dostavila samo jedna firma – Eko Line 2020 – pa rangiranja nije ni bilo. Tražili su 3.720.000 dinara, što je 30.000 dinara manje od procenjene vrednosti nabavke. Ugovor je brzo sklopljen.
Nemanja Nenadić iz Transparentnosti Srbije kaže da je ta usluga trebalo da bude u planu nabavki i ranije:
„Kasno unošenje (…) moglo je da utiče da druge firme imaju manje vremena da planiraju učešće na tom tenderu, ali i da je firma u vlasništvu odbornika mogla da dođe do tih informacija pre konkurencije“.
Načelnik Opštinske uprave Žitište Mladen Ajduković kaže da ne zna zašto se ova nabavka nije odmah našla u Planu, ali ne smatra da je to uticalo na konkurenciju:
„Javna nabavka je bila okačena na sajtu Opštine Žitište i Portalu za javne nabavke. Ko prati Portal mogao je znati“.
Da se javi na konkurs stigla je Eko Line 2020, preduzetnička radnja Dragana Rapaića, višegodišnjeg odbornika Srpske napredne stranke (SNS) u Opštini Žitište. Firma je osnovana nepuna dva meseca pre toga, saznaje Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS).
Iako se na listi za odbornika SNS-a i Nove Srbije „Pokrenimo Žitište – Tomislav Nikolić“ našao još 2012, Rapaić je u lokalnu Skupštinu ušao 2016. godine. Trenutno mu traje drugi odbornički mandat.
Na pitanje zašto se upustio u taj posao Rapaić kaže da mora od nečega da živi, a to nije odbornički dodatak. Dodaje da nije znao da će dobiti tender, jer je „to sve lutrija“.
Objašnjava da firmu nije osnovao samo zbog ove javne nabavke, već je nameravao da se bavi prevozom dece sa posebnim potrebama. Tvrdi da niko u Opštini nije ni znao da je osnovao firmu i da mu je, iako je dobio nabavku, epidemija korone poremetila posao:
„Moralo je sve duplo da se vozi. S oproštenjem, pojeo sam g**** što sam uopšte ulazio u to. Razumete? Vi imate jednu svotu novca da iskoristite, a ovamo vam cepaju rasporede časova“.
Ni Rapaić ni Ajduković nisu mogli precizno da kažu koliko je zbog pandemije korone na kraju plaćeno za ovaj posao. Dok Ajduković tvrdi da je dato „verovatno upola manje novca“, Rapaić misli da mu je sve isplaćeno.
Rapaić je podržao i rad SNS-a sa po 40.000 dinara 2018. i 2019. godine. Isti iznos 2018. donirao je i Ajduković. Uprava je naručilac usluge prevoza đaka, dok je ugovor sa Rapaićem potpisao predsednik opštine Mitar Vučurević.
Nemanja Nenadić smatra da su ovi funkcioneri morali da se obrate Agenciji za sprečavanje korupcije (tada Agenciji za borbu protiv korupcije) zbog mogućeg sukoba interesa:
„I načelnik opštinske uprave i predsednik opštine se nalaze u odnosu zavisnosti prema odborniku budući da Skupština kontroliše i jednog i drugog i nadzire njihov rad“.

Iz Agencije za CINS potvrđuju sukob interesa. Proverom službene evidencije su utvrdili da ih, uprkos obavezi, Rapaić, Vučurević i Ajduković o tome nisu obavestili.
„Agencija će protiv njih pokrenuti postupak za odlučivanje o postojanju povrede odredaba Zakona o sprečavanju korupcije“, navodi se u odgovoru.
Rapaić kaže da je tek kasnije saznao da je to sukob interesa, ali nije odgovorio na pitanje novinarke CINS-a zašto tada nije obavestio Agenciju. Tvrdi da je, između ostalog i zbog toga, stranci i Skupštini opštine usmeno nudio ostavku na odborničko mesto.
„Nisam dobio nikakav odgovor. Je l’ problem to sad? Ja sad mogu da podnesem.“
Iako kaže da mu smeta što je prošle godine bio u sukobu interesa, Rapaić nije mogao da objasni zašto je učestvovao na javnoj nabavci i ove godine.
Na pitanje da li je znao da je to sukob interesa, Ajduković odgovara da nije znao ni da je Eko Line 2020 Rapaićeva firma. Da jeste, kaže, verovatno bi prijavio, ako je to zakonska obaveza.
Na sajtu Agencije piše i da su u novembru 2018. godine preporučili razrešenje Vučurevića sa funkcije predsednika opštine. Naime, prvo su mu izrekli meru upozorenja jer nije u roku od 30 dana od dana izbora na funkciju preneo upravljačka prava u firmi Primo Trade. Pošto to nije uradio ni nakon upozorenja, preporučili su lokalnoj skupštini njegovo razrešenje. Vučurević nije smenjen, a 2020. je ponovo izabran za predsednika. Postupke Agencije protiv funkcionera od 2010. do novembra 2018. pronađite u CINS-ovoj bazi.
Odgovore na pitanja o ovoj javnoj nabavci CINS nije dobio od predsednika opštine. Naime, Vučurević je novinarki CINS-a rekao da ne može da priča i da će je pozvati, ali do objave teksta to nije uradio. Ni iz Opštine nisu odgovorili zbog čega nabavka nije bila u prvobitnom Planu javnih nabavki za 2020, zašto je u Plan uneta na dan objave poziva za podnošenje ponuda i druga pitanja.
Ista nabavka više od milion dinara jeftinija ove godine
Nabavka usluge prevoza osnovaca na teritoriji Žitišta našla se u ovogodišnjem Planu javnih nabavki. Iako je ponudio manju cifru nego ranije, oko tri miliona dinara, Rapaić je ovaj put imao konkurenciju i nije dobio posao. Pobedio je autoprevoznik Banat Trans sa znatno nižom ponudom – oko 2,3 miliona dinara bez PDV-a.
Štaviše, vrednost usluge je 2021. procenjena na oko četiri miliona dinara, odnosno oko 340.000 dinara više nego u 2020.
Nenadić misli da opština prošle godine nije učinila sve što je mogla da ohrabri moguće konkurente da se jave:
Bivša Rapaićeva firma sada u vlasništvu komunalnog preduzeća
Dragan Rapaić je i pre Eko Line 2020 imao firmu koja se bavila prevozom. Prema podacima do kojih je došao CINS, on je u martu 2019. godine kupio građevinsku firmu Ekotrend-Plus, a već u avgustu je promenio delatnost u prevoz putnika.
Nekoliko dana kasnije firmu je prodao Dejanu Deniću, a Ekotrend-Plus je na kraju godine zabeležila gubitak od 1,9 miliona dinara.
U septembru 2020. njen vlasnik postalo je Javno komunalno stambeno preduzeće EKOS iz Žitišta. Krajem tog meseca Ekotrend-Plus je ugovorila prevoz đaka sa Opštinom Žitište i sedam srednjih škola iz obližnjeg Zrenjanina za oko dva miliona dinara mesečno.
„Činjenica da je u 2021. godini Opština Žitište dobila znatno povoljniju ponudu kada je u nadmetanju učestvovalo više firmi nego 2020. kada je bila samo jedna, jasan je signal da Opština nešto nije dobro uradila u pripremi ove nabavke prethodne godine“.
Iz Opštine CINS-u nisu dostavili dokumentaciju na osnovu koje su procenili vrednost nabavke u 2020. godini, već dopis u kome navode da je cena određena proverom cena sa lokalnim prevoznicima i fakturisanih usluga Javnog komunalnog stambenog preduzeća EKOS Žitište.
„Napominjemo da su usluge prevoza đaka (osnovaca) u predmetnoj 2020. godini donele znatnu uštedu sredstava u budžetu Opštine Žitište“, navodi se u dopisu.
Rapaić kaže da je ponude pripremao na osnovu relacija, kilometraže i troškova. Smatra da je ovogodišnja ponuda Banat Transa ispod realne cene, ali nije želeo da se žali i obara tender.
Izradu priče je podržala Fondacija za otvoreno društvo, Srbija. Sadržaj priče je isključiva odgovornost CINS-a i ne odražava nužno stavove FOD, Srbija.
Prijavite se na newsletter.
Hvala vam što prenosite tekstove CINS-a! Uz to je potrebno da navedete da ste priču preuzeli od Centra za istraživačko novinarstvo Srbije, kao i link ka tekstu koji prenosite.
Više informacija: cins.rs/uslovi-koriscenja/
Ostavi komentar