Na skoro 1.500 metara nadmorske visine, na planini Zlatar, nalazi se kuća Novaka Pejovića. Sa tog vrha pogled se pruža na skoro ceo specijalni rezervat Uvac, prirodno dobro od izuzetnog značaja najpoznatije po takozvanim meandrima, krivudavom toku reke Uvac. Za Pejovića ovo nije samo pogled za uživanje, to je ujedno i velika prednost pošto on rukovodi čuvarskom službom rezervata.
Krajem jula ove godine, nešto posle šest sati predveče, Pejović je posmatrao kako jedan helikopter doleće blizu njegove kuće, okreće se kod obližnjeg brda, i nastavlja ka rezervatu i meandrima.
„Već tada mi je sve bilo jasno.”
Na pamet su mu odmah pali mladunci beloglavog supa, retke vrste orla lešinara koji žive u kanjonima Uvca, zato što se već dešavalo da ih helikopteri ugroze. Kako objašnjava Pejović, da bi ove ptice, čiji je raspon krila i do tri metra, letele, potrebna im je topla vazdušna struja koja ih podiže uvis. Mladunci u početku uče da osete te tople struje, pa ih helikopter stvarajući buku i strujanje vazduha „zbunjuje”. Zbog toga oni iskaču iz svojih gnezda i često završe u vodi, iz koje, zbog strmih obala, sami ne mogu da izađu. U pojasu gde je helikopter preleteo, prema Pejovićevim rečima, bilo je 30 mladunaca.
Sutradan su mu čuvari rekli da su našli, srećom preživelih, sedam mladunaca ispalih iz gnezda.
Nakon ovog incidenta Pejović i Miljka Dučić, vršilac dužnosti direktora Specijalnog rezervata prirode Uvac (SRP Uvac), dali su izjave u policijskoj stanici u Novoj Varoši koje su dostavljene Osnovnom javnom tužilaštvu u Prijepolju kako bi se proverilo da li ima elemenata krivičnog dela u ovom slučaju.
Međutim, s obzirom na to da se rezervat pored područja Nove Varoši prostire delom i na teritoriji Sjenice, spisi predmeta prosleđeni su tužilaštvu u Novom Pazaru, Odeljenju u Sjenici.
Tužilac iz Sjenice Petko Pucarević za Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) kaže da je rad na ovom predmetu u toku, odnosno da se vrše provere nakon kojih će uporediti podatke policije u Prijepolju i Sjenici:
„One (dosadašnje, prim. nov) provere (pokazuju, prim. nov) da su svi mladunci spašeni iz vode i da nisu bili povređeni, tako je barem rekao čuvar, ali obzirom na uznemirenje javnosti ja sam stavio dodatne provere da izvrše policijski službenici u Sjenici“.
Iako se u javnosti spekulisalo da je Željko Mitrović, vlasnik televizije Pink, vozio helikopter kojim su ugroženi mladunci beloglavog supa, istina je da se do danas ne zna ko je upravljao i čijim helikopterom.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva koji bi trebalo da te podatke dostavi kako bi protiv odgovornih bile pokrenute prijave, već mesecima o tome ćuti.
U izveštaju o stručnom nadzoru Zavoda za zaštitu prirode navodi se da Direktorat treba da „identifikuje lica i letelice” koji su leteli u rezervatu kako bi na osnovu toga dalje postupala Republička inspekcija za zaštitu prirode, koja bi trebalo da pošalje odgovarajuće prijave.
Informaciju ko je leteo helikopterom rezervat je zatražio od Direktorata, međutim, prema rečima Miljke Dučić, odgovor još nisu dobili.
Inspektor civilnog vazduhoplovstva koji ih je kontaktirao, prema rečima Dučić, tražio je svaku moguću informaciju u vezi sa tim preletima, fotografije i službene beleške.
„Recimo ako je neko video boju, opis, bilo šta, oznaku ako je tako nisko bio (helikopter, prim. nov) pa je neko od čuvara ili meštana video neko slovo, boju, šta god“.
Takve detalje Dučić nije znala, dok je Novak, šef čuvarske službe, tada pripremao svoju službenu belešku.
Direktorat za civilno vazduhoplovstvo je u avgustu objavio da je u periodu od 20. jula do 4. avgusta bilo više letova helikoptera za rejon SRP Uvac.
Iz Direktorata nisu odgovorili na naša pitanja, već su najavili da će u nekom trenutku povodom ovog slučaja izdati saopštenje, što se i desilo 15. oktobra.
Zašto je važan beloglavi sup
Uloga beloglavog supa u ekosistemu je, kako kažu iz Specijalnog rezervata prirode Uvac, jedinstvena i nezamenjiva. Isključiva hrana su mu uginule životinje, čime sprečava širenje zaraze i na taj način čini „prirodnu reciklažu”. Na zvaničnom sajtu rezervata se navodi i da je beloglavi sup naša najveća ptica sa rasponom krila oko 2,80 metara. Druželjubivi su i retko napadaju živi plen, a svoja gnezda prave u pukotinama stena i liticama na visini između 500 i 1.200 metara nadmorske visine.
U saopštenju se navodi da je na inicijativu Direktorata, a u saradnji sa Zavodom za zaštitu prirode Srbije, Ministarstvom odbrane i Ministarstvom unutrašnjih poslova pripremljen predlog Naredbe o uspostavljanju uslovno zabranjenih zona iznad Uvca, Trešnjice i Mileševke.
Ovo rešenje bilo je najavljeno još u avgustu nakon što se za negativan uticaj preleta helikoptera nad SRP Uvac pročulo u javnosti. Predlogom Naredbe obuhvaćeni su i rejoni iznad Trešnjice i Mileševke, mesta gde su takođe nastanjene ove zaštićene vrste.
U međuvremenu, letovi iznad Uvca se nastavljaju pa je tako rezervat i u septembru obavestio Zavod i inspektora civilnog vazduhoplovstva o novom preletu helikoptera.
Preleta bilo i ranije – SRP Uvac tražio ograničenja, problem zanemarivan
Iako je šira javnost za njih saznala tek u avgustu, letovi nad Uvcem koji mogu ugroziti zaštićene vrste ptica već dugo su problem.
Samo u julu SRP Uvac je u dva navrata Zavodu za zaštitu prirode prijavljivao da je zbog nadletanja helikoptera došlo do uznemiravanja supova – jednom je mladunac izvađen iz vode, a drugi put je pronađen na obali u ataru obližnjeg sela. Pronađeni mladunci tada su zbrinuti u volijeri, odnosno kavezu za ptice.
Prema dokumentaciji do koje je došao CINS, iz ovog rezervata su se i 2018. obraćali Zavodu i Direktoratu i tražili da se iznad ovog područja ograniče letovi. Nakon toga je u Zborniku vazduhoplovnih podataka, koji sadrži sva pravila sa kojima pilot mora da se upozna pre leta, naznačeno da je neophodno da se za sve letove iznad zaštićenih područja od Zavoda za zaštitu prirode ili Pokrajinskog zavoda za zaštitu prirode zatraži izdavanje uslova zaštite prirode.
Međutim, prema podacima Zavoda, ova institucija nije dobila nijedan zahtev za izdavanje uslova za prelete helikopterom iznad SRP Uvac. Na pitanje ko je nadležan da kontroliše imaju li uslove oni koji preleću zaštićena područja, iz ove institucije napominju da je Direktorat civilnog vazuhoplovstva taj koji izdaje dozvole za letenje.
„Nadležna ministarstva, preko svojih inspekcijskih službi, vrše inspekcijski nadzor nad njihovim sprovođenjem (izdavanjem dozvola prim. nov)”, kaže se u odgovoru CINS-u koji je potpisala Nataša Panić iz Zavoda za zaštitu prirode.
Slobodan Knežević iz Društva za zaštitu i proučavanje ptica Srbije za CINS kaže da je uslove neophodno zatražiti za svaki pojedinačni let ili prelet u bilo kom zaštićenom području.
„Prilikom traženja dozvole, odnosno uslova, Zavode treba obavestiti o razlozima preleta ili leta u okviru zaštićenog područja, detaljima kao što su trajanje leta, putanja, visina na kojoj će se leteti, kako bi mogli proceniti rizik i izdati uslove pod kojima se let može sprovesti ili zabraniti“.
Knežević dodaje i da, s obzirom na to da je Specijalni rezervat prirode Uvac taj status dobio upravo zbog činjenice da se u njemu nalazi najveća kolonija beloglavih supova u Srbiji, iznad tog područja treba zabraniti ne samo letove letelica poput helikoptera već i upotrebu bespilotnih letelica kao što su dronovi.
Međutim, Sara Mijailović, direktorka kompanije Balkan Helicopters koja je tokom leta reklamirala ture panoramskog letenja iznad Uvca, je za CINS rekla da za to nisu bile potrebne dodatne dozvole i rešenje Zavoda i da „nije ništa bilo zabranjeno”.
Prema njenim rečima, njihov helikopter je iznad Uvca leteo poslednji put u martu ove godine.
Prijavite se na newsletter.
Hvala vam što prenosite tekstove CINS-a! Uz to je potrebno da navedete da ste priču preuzeli od Centra za istraživačko novinarstvo Srbije, kao i link ka tekstu koji prenosite.
Više informacija: cins.rs/uslovi-koriscenja/
Postoji snimak objavljen dan posle ovog leta od strane profesionalnog fotografa koji koristi njihove usluge,a koji je obrisan ekspresno pošto se podigla prašina. O tome da je nekolicina aktivista dobila lepe pretnje od predstavnika Balkan helicopters da ne govorimo.
To da Balkans helikopter nije imao letove od marta je malo verovatno. Organizovali su letove tokom celog leta i teško je poverovati da ni u jednom od tih 5 meseci nisu imali putnika. Njihove oglase možete naći na prvoj pretrazi za panoramsko razgledanje Uvca