InfografikVazduh

Veće zagađenje u Boru sa dolaskom kineskog investitora

06. mar 2020.
Zagađenje sumpor-dioksidom u Boru kroz godine; foto:CINS
Prema propisima sumpor-dioksid (SO2) na jednom mernom mestu sme da bude prekoračen samo tri dana u toku godine. U Boru se to godinama ne poštuje. Analiza CINS-a pokazuje da je sa privatizacijom RTB Bora krajem 2018. u ovom gradu došlo do povećanja zagađenja.

Merna stanica u gradskom parku u Boru, na svega pet minuta od ulaska u rudarski basen, beleži prekoračenja koncentracije sumpor-dioksida (SO2) u vazduhu godinama. Tako je 2014. nedozvoljenog zagađenja u proseku bilo pet meseci, da bi se broj dana do 2018. sveo na 13, a zatim, nakon kineske investicije, skočio na 40 dana, pokazuju podaci Agencije za zaštitu životne sredine (SEPA).

 

Untitled dashboard
Infogram
 
Bilo da traju 13 ili 40 dana, velike koncentracije zagađujućih materija utiču na zdravlje Borana.
 
Nalazi izveštaja Instituta za rudarstvo i metalurgiju Bor za 2018. pokazuju da su te godine koncentracije SO2 i štetnih PM10 čestica bile iznad dozvoljenih, što je moglo doprineti bolestima krvotoka i disajnih organa. Arsena je 2018. u Boru bilo 24 puta više nego što je dozvoljeno. Zagađenje u Srbiji na mnogim mestima je iznad zakonom dozvoljenog, o čemu je CINS ranije pisao.
 
CINS je analizirao i podatke o zdravstvenom stanju stanovnika grada Bora koje je objavio zaječarski Zavod za javno zdravlje Timok. Oko dve trećine predškolske dece i polovina mlađih od 18 godina u Boru, koji su u periodu 2014-2018. tražili pomoć lekara, imali su probleme sa organima za disanje. Oni su najčešće oboljevali od zapaljenja ždrela i krajnika, što je i drugo najčešće oboljenje kod odraslih ljudi, sa devet slučajeva na svakih 100 stanovnika.

Iako dominantne, ove bolesti imaju trend blagog pada u posmatranom petogodišnjem periodu, zajedno sa opadanjem proizvodnje rudarskog basena i smanjenjem zagađenja vazduha.

Nakon privatizacije RTB Bora, zagađenje se opet povećalo. 

Zbog ispuštanja opasnih materija u vazduh Ministarstvo zaštite životne sredine pokrenulo je više sudskih postupaka protiv kompanije Ziđin Bor Koper (Zijin Bor Copper), otkriva CINS. Više čitajte OVDE.

Prijavite se na newsletter.

Hvala vam što prenosite tekstove CINS-a! Uz to je potrebno da navedete da ste priču preuzeli od Centra za istraživačko novinarstvo Srbije, kao i link ka tekstu koji prenosite.

Više informacija: cins.rs/uslovi-koriscenja/

Ostavi komentar

Prati
CINS neće objavljivati komentare koji sadrže uvrede, govor mržnje, pozivanje na nasilje ili diskriminišu bilo koju društvenu grupu. Takođe, nećemo odobravati optužbe na račun pojedinaca koje ne možemo da dokažemo. Hvala što poštujete ova pravila :)
Obavesti me o
guest
0 Komentara
Najstarije
Najnoviji Najviše glasova
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare

Povezano

18. okt 2024.
Kada kompanije nanesu štetu životnoj sredini, njima i njihovim rukovodiocima se u privrednim postupcima izriču kazne ispod zakonskog minimuma. Krivične prijave su retke. CINS analizira zašto je to tako i šta su moguća rešenja.
28. jun 2024.
„Očigledno je trafostanica stala jer je nivo metana na tom mestu prešao kritičnu granicu. Samim tim se isključio separatni ventilator. To se dešava. Nije to ništa neobično. Ako me pitate da li bi to smelo, u principu ne bi smelo da se ostane bez sveže vetrene struje (svežeg vazduha prim. nov.) na samom otkopu”, kaže u intervjuu za CINS Branko Gluščević, jedan od profesora Rudarsko-geološkog fakulteta koji su veštačili nesreću u rudniku Soko u kojoj su poginula osmorica rudara.
26. jun 2024.
Dve godine od nesreće u rudniku Soko, tužilaštvo je stavilo tačku na istragu u ovom slučaju i navelo da niko nije odgovoran za smrt osmorice rudara već da je kriva viša sila. CINS otkriva niz propusta koji su pratili nesreću.
24. jun 2024.
Za rudarske nesreće u Srbiji u većini slučajeva niko ne odgovara. Vratićemo se u 1998. godinu, kada se u rudniku Soko dogodila još jedna velika nesreća i pronalazimo vezu između nje i nesreće iz 2022. U ovoj finalnoj epizodi druge sezone Tragova, sumiramo šta su sve bili propusti pre, za vreme i posle nesreće, istražujemo kakav je položaj rudara u Srbiji i odgovaramo na pitanje šta preostaje porodicama posle svega.