AktuelnoOsnovne škole

Glasajte šta da istražujemo

22. dec 2019.
Osnovna škola Petar Petrović Njegoš; foto: CINS
U nastavku teksta smo izdvojili šest tema u vezi sa problemima u osnovnim školama, do kojih smo došli na osnovu vaših prijava. Izaberite do tri teme za koje smatrate da zaslužuju da se nađu među istraženim pričama!

Poštovani čitaoci, hvala vam!

Za mesec i po dana smo u Centru za istraživačko novinarstvo Srbije prikupili veliki broj prijava problema u osnovnim školama. Prijave su stizale putem upitnika, uživo kroz razgovor sa roditeljima i zasposlenima u školama, putem društvenih mreža, kroz fokus grupe, kao i na broj telefona redakcije.

Prva analiza prijava pokazuje da osnovne škole zahtevaju pažnju istraživačkih novinara, jer su deca konstantno izložena problemima koje roditelji ne mogu da reše, a prosvetni radnici zarobljeni u sistemu koji ima brojne manjkavosti.

Roditelji koji su nam se do sada obratili uglavnom iskazuju bes i razočaranje jer su već pokušali sami da reše probleme, većina u saradnji sa školom odnosno direktorima, pedagozima, psiholozima i nastavnicima, a nekolicina se obraćala i Ministarstvu prosvete. Neki su pokušali da pomognu naše istraživanje upućivanjem na korisne linkove sa potencijalno korisnim statističkim podacima.

Sa obzirom na to da ćemo od januara do maja 2020. godine objaviti tri istraživačke priče i više kraćih tekstova o problemima u osnovnim školama, pozivamo vas da nam još jednom pomognete i izaberete koje od izdvojenih problema želite da za vas istražimo:

This poll has ended (since 4 years).

Recite nam koje priče da radimo:

Vršnjačko nasilje (fizičko i verbalno nasilje, uključujući online nasilje među decom, kao i nerešavanje tog problema od strane nadležnih)
26.92%
Sumnje na brojne finansijske nepravilnosti u školi (netransparentno trošenje novca, prihodi od izdavanja prostorija, sporne javne nabavke, problemi u organizaciji rekreativnih nastava (odabir agencija, loši uslovi))
18.48%
Zloupotreba položaja direktora/ke (direktori maltretiraju zaposlene (mobing), kontrolišu školske organe, ucenjuju roditelje itd)
16.97%
Boravak u školi - loša bezbednost učenika (loša ograda oko škole, ulaz u školu koji se slabo kontroliše, problemi sa obezbeđenjem), loši higijenski i drugi uslovi u školama (zapušteni toaleti, nefunkcionalni ormarići i slično)
16.39%
Problemi u inkluziji dece
10.62%
Ponašanje prosvetnih radnika prema deci - sumnja da diskriminišu decu
10.62%

Ukoliko želite da vas obaveštavamo o svim tekstovima i drugim sadržajima na ovu temu možete nam ostaviti svoj kontakt putem telefona 062 10 39 472 (Signal, Viber, WhatsApp, SMS), poslati imejl na office@cins.rs, ili se prijaviti za newsletter svih CINS-ovih priča OVDE.

Prijavite se na newsletter.

Hvala vam što prenosite tekstove CINS-a! Uz to je potrebno da navedete da ste priču preuzeli od Centra za istraživačko novinarstvo Srbije, kao i link ka tekstu koji prenosite.

Više informacija: cins.rs/uslovi-koriscenja/

Ostavi komentar

Prati
CINS neće objavljivati komentare koji sadrže uvrede, govor mržnje, pozivanje na nasilje ili diskriminišu bilo koju društvenu grupu. Takođe, nećemo odobravati optužbe na račun pojedinaca koje ne možemo da dokažemo. Hvala što poštujete ova pravila :)
Obavesti me o
guest
2 Komentara
Najstarije
Najnoviji Najviše glasova
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare
Spomenka Vojvodić
Spomenka Vojvodić
25 dec 2019 18:16

Prvenstveno vršnjačko nasilje i ponašanje zaposlenih u školama u vezi sa tim (zaštita tatinih sinova, i okretanje glave na drugu stranu), i predlažem promenu zakonskih propisa kojima su nastavnicima vezane ruke tj. nemaju na raspolaganju mehanizme da reaguju na ekstremna ponašanja dece ni u učionici, ni van nje. Hvala.

Marija Protic
Marija Protic
27 dec 2019 12:27

Ja sam glasala za inkluziju. Treba krenuti od uzroka, a ne od posledica…

Povezano

05. maj 2021.
Osnovni higijenski uslovi i ispravna voda za piće u svim školama moraju biti prioritet, bez obzira na to da li su u pitanju gradske ili seoske škole, saglasni su stručnjaci sa kojima smo razgovarali tokom CINS panela. Ranija istraživanja CINS-a pokazuju da u nekim OŠ i danas postoje poljski toaleti, nema lavaboa ili ispravne vode za piće, kao i da se problem ne rešava.
28. apr 2021.
Zagađena voda za piće u nekim osnovnim školama u Srbiji je rizik po zdravlje dece koji se ne rešava, pokazuje analiza CINS-a. Automati s pijaćom vodom i flaširana voda samo privremeno zamenjuju česmu, za koju trajna rešenja nisu ni u planu. Primer škola u Užicu i stručnjaci sa kojima je CINS razgovarao pokazuju da rešenja nisu nedostižna.
24. apr 2021.
Iako se povećava broj osnovnih škola u kojima toaleti ne postoje ili ne rade, a loša higijena ostaje rizik po zdravlje dece, njihova obnova nije prioritet Ministarstva prosvete i Pokrajinskog sekretarijata za obrazovanje. Istraživanje CINS-a pokazuje da su uoči i tokom pandemije korone, od 2018. do ove godine, škole 182 puta tražile novac za rekonstrukciju ili izgradnju toaleta, ali su ove institucije odobrile samo 20 projekata. Prema rečima doktorke iz Zavoda za javno zdravlje Pirot, prioritet mora da bude zdravlje dece.
18. jan 2021.
Prema poslednjim podacima zavoda za javno zdravlje, toaleti ili lavaboi za pranje ruku ne postoje ili ne rade u najmanje 87 osnovnoškolskih objekata u Srbiji, a istraživanje CINS-a pokazuje da taj broj raste. U velikoj anketi CINS-a proveravali smo da li u OŠ ima sapuna i ubrusa pa je skoro trećina učenika i roditelja odgovorilo da nema ili ih nema dovoljno. Tamo gde je higijena u toaletima loša postoji rizik od prenošenja infekcija, smatraju lekari, a ako deca nemaju ili izbegavaju toalet mogu se javiti i psihološki problemi.