Dok svet broji zaražene, izlečene, ali i preminule od korona virusa, hoteli i turističke agencije beleže nagli pad broja turista. Domaći hotelijeri poručili su na konferenciji za medije 12. marta da njihovi poslovi „trenutno ne postoje“, preneo je N1.
Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić u razgovoru za Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) naglašava da je jasno da se ništa od planiranih putovanja do maja 2020. neće realizovati. Trenutnu situaciju u turističkom sektoru ocenio je jednom rečju – katastrofa.
„U ovom trenutku su za period mart – april – maj planirani aranžmani za oko 120.000 putnika i imamo zvaničnih otkaza od strane putnika i agencija negde oko 80.000. Ovih 40.000 su ljudi koji su do danas čekali da vide šta će biti sa krajem aprila, početkom maja, prvomajskim praznicima. Međutim jasno vam je da je to 100 posto otkaza. Tako da, sva putovanja će biti otkazana“, smatra Seničić.
Procedura povraćaja novca, objašnjava, neće biti jednostavna: „Novac za ta putovanja koja su bila brza (prolećna putovanja, prim. nov) je prebačen stranim partnerima i prevoznicima. Tu povraćaj ne možemo da očekujemo jer su i oni u potpunoj blokadi“.
„Sve je otkazano“, rečenica je koju je CINS čuo i od Georgi Genova, direktora Poslovnog udruženja hotelsko ugostiteljske privrede – HORES.
Iako će tačan broj otkazanih martovskih noćenja u Srbiji biti poznat tek početkom aprila, sudeći po podacima Republičkog zavoda za statistiku (RZS) iz 2019. godine – pandemija korona virusa nanela je znatnu štetu domaćim hotelima. Tako je u Srbiji u martu prošle godine zabeleženo više od 230.000 noćenja, od toga najviše u glavnom gradu.
Ove godine je, prema podacima HORES-a, do 12. marta samo u 64 hotela članica ovog udruženja otkazano 36.593 noćenja.
Ti hoteli, rečeno je CINS-u, svakodnevno beleže otkaze rezervacija.
„Već 12. marta kada smo imali sednicu Upravnog odbora smo informisani od svih članica da je otkazano sve – ceo mart, april, delimično maj“, navodi za CINS Genov.
On dodaje da pojedini hoteli u Srbiji i dalje imaju goste poput onih koji su smešteni na planinama.
„Stara planina, Kopaonik, Zlatibor… Ljudi idu na svež vazduh. Nije bilo tu otkazivanja velikog. U Beogradu, Nišu i Novom Sadu je najveći broj otkazanih“, precizira direktor HORES-a.
I dok Genov navodi da im je osnovni cilj da sačuvaju zaposlene, iz YUTE ističu da ne žele da prevare putnike.
„Pronaćićemo neke modele kako da im (putnicima) izađemo u susret. Niko za ovo nije kriv. Šta da radimo, tako je kako je. Samo malo strpljenja i da budu malo razumni. Ne možemo ni mi da izađemo sa rešenjem preko noći. Imamo neke ideje, treba nam saglasnost države zato što su sad vanredne okolnosti“, opisuje Seničić očekivane poteškoće pri povraćaju novca putnicima.
Ni podaci Svetske organizacije za putovanja i turizam ne ohrabruju – novi korona virus ugrozio je čak 50 miliona radnih mesta u ovoj privrednoj grani širom sveta. Ova organizacija predložila je mere koje će doprineti oporavku jednom kada kriza prođe, kao što su ukidanje viznog režima, ali i poreza koji povećavaju troškove putovanja.
Genov dodaje da je tačno i da se hoteli u Srbiji zatvaraju, međutim uzrok toga nije COVID19.
„Hotelijerstvo prati sezonalnost. To je problem sezonalnosti, nije kontinuitet čitave godine. Ima perioda u Vrnjačkoj Banji kad hotel ne radi. Veliki broj hotela u Srbiji radi sezonski, sem Zlatibora koji ima celogodišnji kontinuitet u radu. Ako nema gostiju skoro svi hoteli privremeno obustave rad, puste radnike na slobodne dane, sređuju hotel pa onda posle 15 dana počinju s radom“, smatra Genov.
Prijavite se na newsletter.
Hvala vam što prenosite tekstove CINS-a! Uz to je potrebno da navedete da ste priču preuzeli od Centra za istraživačko novinarstvo Srbije, kao i link ka tekstu koji prenosite.
Više informacija: cins.rs/uslovi-koriscenja/
Jao jadni vi.. Ako i treba. Zemlja se konačno oporavlja od naše destrukcije
Da li je tačno da agencije nemaju obavezu da nam vrate novac iako smo otkazali putovanje, ja lično za sredinu juna
Poštovani Dragane, kada smo sredinom marta radili ovu priču, u razgovoru sa direktorom YUTE osvrnuli smo se na prolećna putovanja, ne na letnje aranžmane. Za odgovor na vaše pitanje uputila bih Vas da se obratite upravo Nacionalnoj asocijaciji turističkih agencija Srbije (YUTA). Hvala Vam što čitate CINS!